روانکاری روشی است به منظور جلوگیری از اصطکاک و سایش سطوح متحرکی که بر روی یکدیگر قرار می گیرند. در واقع وظیفه اصلی روانکاری، کاهش میزان اصطکاک بین سطوح متحرک و ثابت میباشد. روانکارها از دو جزء اصلی روغن پایه و مواد افزودنی تشکیل میگردند و شرکتهای تولیدکننده روغن پایه (پالایشگاههای روغن) ماده اولیه یعنی برش لوبکات (Lub-cut) را از پالایشگاههای نفت دریافت و طی فرآیندهایی به روغن پایه و سپس به روغن نهایی جهت مصارف مختلف تبدیل می نمایند. شرکت های روانکار یکی از شرکت های بنیادی بازار سرمایه هستند و در وضعیت مناسبی قرار دارند.
روانکاری پس از انرژی بزرگترین بازار کشور را دارد و بهعنوان یکی از صنایع پایین دست صنعت پالایش نفت، قدمتی بالاتر از ۷۰ سال در ایران دارد. تردد نزدیک به ۲۰ میلیون دستگاه، انواع خودروی سبک و سنگین در کشور موجب شده است که ایران به یکی از بزرگترین بازارهای مصرف انواع روغن موتور و روغنهای صنعتی خودرو در جهان تبدیل شود. حدود ۸۵ درصد نیاز کشور به انواع روغن موتور توسط چهار شرکت بزرگ روغنسازی که در بازار سرمایه هستند تأمین میشود و تأمین مابقی نیاز از طریق تولیدات شرکتهای «بلندینگ»، «تصفیه دوم» و واردات صورت میگیرد.
آنچه در این وبینار فراخواهید گرفت:
ما در وبینارهای هفتگی کاریزما در روزهای دوشنبه تلاش میکنیم یک بحث آموزشی تحلیلی مورد نیاز سرمایه گذاران را برگزار کنیم. در این وبینار قصد داریم در مورد صنعت روانکار، محصولات، مواد اولیه و فرآیند تولید آن صحبت کنیم. جایگاه صنعت روانکار در ایران را مورد بررسی قرار دهیم و به صورت خاص شرکت های نفت سپاهان (شسپا) و نفت ایرانول (شرانل) را تحلیل خواهیم کرد.
این وبینار مناسب چه کسانی است؟
این وبینار مناسب همه فعلان بازار سرمایه و سایر بازارهای مالی، علاقمندان به سرمایه گذاری و همه افرادی که به رشد سطح اقتصادی و مالی خود اهمیت میدهند و از طریق کسب دانش به دنبال کسب بازدهی مناسب از این بازارها هستند.
مدرس وبینار :
مدرس این هفته وبینار کاریزما، فاطمه مغانلو کارشناس بازار سرمایه و هلدینگ کاریزما است.