تحلیل بنیادی فولاد خوزستان (فخوز)

تحلیل بنیادی فولاد خوزستان (فخوز)

Artboard 1 copy-100
تحلیل بنیادی

معرفی شرکت

شرکت فولاد خوزستان بزرگترین عرضه کننده شمش فولاد و دومین قطب تولید فولاد خام در کشور است و یکی از بنگاه های پیشرو اقتصادی  که در عرصه های ملی و منطقه ای صنعت فولاد حضوری فعال دارد.

این شرکت با وسعت 3/8 کیلومتر مربع، در مجاورت شهر اهواز، مرکز استان خوزستان درجنوب غربی کشور، واقع شده است.

فولاد خوزستان اولین مجتمع تولید آهن و فولاد کشور به روش احیاء مستقیم و کوره قوس الکتریکی است که در 12 فروردین  سال 1368 افتتاح گردید.

طی بیست و هفت سال تلاش کارکنان و متخصصین زبردست این صنعت، فولاد خوزستان  طرح های توسعه را در فاز اول تا 2/4 و در فاز دوم تا 3/2 میلیون تن و هم اکنون بالای سه میلیون و هشتصد هزارتن محقق ساخته است.در پایان فاز چهارم توسعه ،ظرفیت تولید این شرکت به 5/2 میلیون تن در سال خواهد رسید.

مقاله پیشنهادی: تحلیل بنیادی چیست تحلیل بنیادی فولاد خوزستان (فخوز)

فرآیند تولید 

شرکت فولاد خوزستان متشکل از سه واحد اصلی تولید برای عرضه محصولات میانی و نهایی است :

1- کارخانجات گندله سازی: 

شامل دو مدول گندله سازی، هر یک به ظرفیت اسمی 2/3 میلیون تن گندله در سال است. در این کارخانجات سالانه بالغ بر شش  میلیون تن گندله سنگ آهن از پودر تغلیظ شده تولید می شود.

2-کارخانجات احیاء مستقیم: 

در این بخش گندله های سنگ آهن به آهن اسفنجی ( آهن احیاء مستقیم ) تبدیل می شوند.

این بخش در حال حاضر سه مدول میدرکس با ظرفیت 2/2 میلیون تن و دو مدول زمزم با ظرفیت 1/8 هزار تن در سال مشغول تولید می باشند. که روی هم رفته سالانه 4 میلیون تن آهن اسفنجی تولید می کنند. مدولهای زمزم بر اساس فناوری بومی شده میدرکس و توسط کارشناسان داخلی طراحی و نصب شده اند.

3- بخش فولاد سازی :

در این بخش محصولات نهایی شرکت یعنی شمش1 و تختال2 از آهن اسفنجی تولید می شود.

بخش فولادســازی متشکل از شش کـــوره قوس الکتریکـــی ، چهار کوره پاتیلی، دو ماشین دوخطه ریخته گری تختال، سه ماشین 6 خطه شمش و تاسیسات جمع آوری غبار فولادسازی می باشد.

ماشین های ریخته گری، فولاد مذاب را به شمش و تختال  تبدیل می نمایند. ظرفیت تولید سالیانه این بخش 3/8میلیون تن می باشد که در حال حاضر طرح توسعه ظرفیت تا 5/2میلیون تن در حال پیگیری و اجرا است.

نمودار جریان گردش مواد و محصول در واحد های تولیدی شرکت به شرح زیر است.

 تحلیل بنیادی فولاد خوزستان (فخوز)

  

زنجیره تولید فولاد خوزستان

سنگ آهن پس از استخراج از معدن و انجام عملیات تغلیظ (کنسانتره سازي) در محل معدن، از طریق جاده ، راه آهن و یا دریا و یا ترکیبی از روش هاي حمل به واحد انباشت و برداشت منتقل و از طریق نوار نقاله به کارخانجات گندله‌سازي منتقل شده و به گلوله‌هاي کوچکی به نام گندله تبدیل می شود. گندله‌ها بعد از انجام عملیات پخت، در کوره احیاء مستقیم با استفاده از گازهاي احیائی که از ریفرمرهاي گاز طبیعی به دســـت می‌آیند، احیاء می‌شـــوند. محصـــول این عملیات آهن اســـفنجی نام دارد که در کوره‌هاي قوس الکتریکی (در بستري از قراضه مذاب) ذوب شده و پس از پالایش و آلیاژ سازي به فولاد مذاب تبدیل می شود. فولاد مذاب تهیه شده توسط ماشینهاي ریخته‌گري مداوم به بیلت، بلوم و اسلب تبدیل میشود. اگر زنجیره ارزش صنعت فولاد را شــامل 6 مرحله بدانیم، محدوده فعالیتهاي شــرکت فولاد خوزســتان در این زنجیره شــامل 3 مرحله فرآوري ســنگ آهن، آهن‌سازي و فولادسازي می‌شود که در شکل زیر با رنگ قرمز نشان داده شده است.

 تحلیل بنیادی فولاد خوزستان (فخوز)

ترکیب سهامداران فولاد خوزستان

ترکیب سهامداران این شرکت در تیرماه 1401 به شرح زیر است:

تحلیل بنیادی فولاد خوزستان (فخوز)

ترکیب فروش و بهای تمام شده

محصـولات اصـلی شـرکت شـامل شـمش و تختال ( بیلت ، بلوم ، اسـلب ) است که براي تولید انواع مقاطع فولادي، ورق هاي گرم و سرد و فولادهاي ساختمانی بکار می رود. فروش شرکت هم در داخل صورت می‌گیرد و هم به صورت صادراتی است که مقاصد آن نیز عمدتا کشورهای منطقه منا و خاور دور است. در این شرکت محصولات دیگری به صورت فرعی نیز به فروش می‌رسند همانند گندله و آهن اسفنجی که از لحاظ مقدار و مبلغ درصد خیلی کمی از فروش را به خود اختصاص می‌دهند. ترکیب فروش و بهای تمام شده محصولات اصلی شرکت به صورت زیر است. (محصولات فرعی در اینجا حذف شده اند)

 تحلیل بنیادی فولاد خوزستان (فخوز)

نحوه فروش محصولات

ظرفیت تولیدی شرکت 3.8 میلیون تن شمش در سال است که 2 میلیون تن از آن به سایر کشورها صادر می‌شود و مابقی در داخل به فروش می‌رسد. نرخ شمش فولاد خوزستان مبنای محاسبه قیمت ها در بورس کالا است و مبنای محاسبه شمش فخوز نیز عمدتا نسبتی از نرخ شمش بیلت CIS است (بیش از 90% نرخ بیلت CIS). اسلب (تختال) نیز با نرخی بیشتر نسبت به شمش بلوم و بیلت به فروش می‌رسد.

صورت سود و زیان فخوز

در صورت سود و زیان تاریخی شرکت شاهد کاهش نسبت بهای تمام شده کالای فروش رفته از سال 98 به 99 هستیم اما این نسبت در سال 1400 بیشتر شد و علت کاهش حاشیه سود ناخالص بوده است. سود و زیان شرکت از سال 95 و تحلیل عمودی آن در شکل زیر نشان داده شده است.

تحلیل بنیادی فولاد خوزستان (فخوز)

حاشیه سودهای شرکت که بخشی از نسبت های سودآوری هستند طی سالهای گذشته به صورت زیر بوده است که در سال 99 بهترین رکورد را داشت.

مقاله پیشنهادی: نسبت های سودآوری چیست؟

 تحلیل بنیادی فولاد خوزستان (فخوز)

پیش بینی سود و زیان آتی

مفروضات شرکت

در لیست زیر مفروضات کلی تحلیل را مشاهده می کنیم. با توجه به افزایش بالای نرخ فولاد در ماه های اخیر، انتظار می رود این قیمت ها با ثبات نبوده و در بلند مدت مجددا به قیمت های قبلی باز گردیم.

 تحلیل بنیادی فولاد خوزستان (فخوز)

 

مفروضات فروش

نرخ فروش محصولات شرکت را در جدول زیر مشاهده می کنیم.  این نرخ ها در بازار داخلی بر حسب ظرایبی از نرخ شمش فخوز تعیین شده که خود نسبتی از شمش CIS است. نرخ های جهانی نیز متاثر از نرخ بیلت CIS است.

 تحلیل بنیادی فولاد خوزستان (فخوز)

مقدار تولید شرکت بر حسب ظرفیت تولید در لیست زیر نمایش داده شده است.

 تحلیل بنیادی فولاد خوزستان (فخوز)

فروش شرکت مساوی با کل تولید فرض شد و نسبت هر کدام مانند سال 1400 فرض شد.

 تحلیل بنیادی فولاد خوزستان (فخوز)

مبلغ فروش شرکت نیز به صورت جدول زیر است:

 تحلیل بنیادی فولاد خوزستان (فخوز)

سود و زیان پیش بینی فولاد خوزستان

با توجه به موارد توضیح داده شده در بخش های قبلی و مفروضات گفته شده، صورت سود و زیان شرکت را در سال های آتی به شکل زیر مشاهده می کنیم. (P/E forward این شرکت با توجه به آخرین قیمت آن در تاریخ نگارش این گزارش 4.7 است.)

مقاله پیشنهادی: تحلیل بنیادی فولاد مبارکه اصفهان

تحلیل بنیادی فولاد خوزستان (فخوز)

تحلیل حساسیت

با توجه به حساسیت بالای سود شرکت به نرخ دلار و نرخ شمش CIS، تحلیل حساسیت سود شرکت نسبت به این دو متغییر محاسبه شده است.

 تحلیل بنیادی فولاد خوزستان (فخوز)

 

 

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.