بهترین منابع برای ارتقای سواد مالی

بهترین منابع برای ارتقای سواد مالی

amozesh-final
ورود به بورس

بهترین راه برای بهبود سواد مالی شما چیست؟ اینکه آیا مسئله مهم برای شما استراتژی های محافظت از مالیات است یا در تشخیص انواع صندوق سرمایه گذاری مشکل دارید، مهم است که هم اصول اولیه را بدانید و هم منابعی را بیاموزید که به شما در تصمیم گیری مالی با بهترین اطلاعات کمک کند.

اگر قبلاً در هنر معاملات و ترید کردن متخصص هستید، احتمالاً سواد مالی دارید و باید روی بهترین برنامه های سرمایه گذاری و ابزارهای تحلیل تمرکز کنید. برای کسانی که با مسائل و مفاهیم مالی درگیر هستند، اگر امیدوارند به اهداف بزرگی مانند خرید خانه یا ساختن یک صندوق بازنشستگی مناسب دست یابند، درک اصول اولیه کاملاً ضروری است.

خوشبختانه، هیچ کمبودی در منابع وجود ندارد که بتواند دانش مالی شما را به سطح جدیدی ارتقا دهد. البته که ما به یک وب‌سایت مالی خاص علاقه‌مندیم، اما واقعیت این است که تعدادی ابزار وجود دارد که ارزش وقت شما را دارد. در اینجا برخی از مسیرها و روش هایی که برای این کار مناسب است معرفی شده اند.

 

یک کتاب خوب پیدا کنید

برای هر کسی که سعی در ایجاد سواد مالی دارد، اولین ابزار بدیهی برای شروع، یک کتاب خوب است. مزایای بزرگ کتاب ها این است که شما می توانید به سرعت سراغ موضوعاتی بروید که بیشتر مورد علاقه شما هستند. مسلما هر کتابخانه خوب انتخاب بسیار وسیعی برای انتخاب خواهد داشت، اما در اینجا چند کتاب بسیار مورد توجه در بازار سرمایه را برای شما آورده ایم.

 

تحلیل تکنیکال بازار سرمایه جان مورفی

یکی از معروف‌ترین، کاربردی‌ترین و مفید‌ترین کتاب‌ها در زمینه آموزش بورس خصوصا در زمینه تحلیل تکنیکال، کتاب تحلیل تکنیکال جان مورفی است. تحلیل تکنیکال حدود سه قرن قدمت دارد و استفاده از شاخص های تکنیکال و ترسیم نمودارهای تکنیکال را می‌توان در نوشته های قرن هفدهم و هجدهم میلادی نیز مشاهده کرد. در تحلیل تکنیکال نمودارهای قیمتی را با استفاده از الگوها، ابزارهای پیش بینی و یک دسته از فرمول های برنامه نویسی شده تحلیل میکنند.

روش‌های سرمایه‌گذاری وارن بافت

شاید برای کسانیکه به تازگی با بازار سرمایه آشنا شده اند و نام وارن بافت را شنیده اند، آشنایی با شیوه معاملات و نوع استراتژی های این سرمایه گذار، جذابیت داشته باشد. وی در حال حاضر یکی از ثروتمندترین افراد در سرتاسر جهان است. ازاین‌رو شناخت روش‌های معاملاتی و دیدگاه‌های چنین شخصی می‌تواند برای هر معامله‌گری یک الگوی بزرگ باشد.

نویسنده در کتاب روش‌های سرمایه‌گذاری وارن بافت سعی کرده تا از جزئیاتی پرده‌برداری نماید که از چشم بسیاری از معامله‌گران پنهان می‌ماند؛ تکنیک‌هایی که بافت از آن‌ها برای پیش برد معاملات خود استفاده کرده و به موفقیت دست‌ یافته است. در طول فصل‌های کتاب، نویسنده با القای روش‌های وارن بافت به خواننده سعی دارد تا وی را از فردی با روحیات ذهنی معامله‌گری کوتاه‌مدت به معامله‌گری بلندمدت تبدیل نماید. 

معامله گر منظم

مارک داگلاس یکی از نویسندگان اواخر قرن گذشته‌ی میلادی است که اعتقاد زیادی به روانشناسی در بازار بورس و سرمایه داشت. کتاب معامله‌گر منظم ازجمله پرفروش‌ترین کتاب‌ها در این زمینه است که توسط این نویسنده به نگارش در آمده است.

آقای داگلاس نیز در این کتاب سعی کرده تا ذهنیت یک معامله‌گر منظم و موفق را برای خواننده خلق کند. در ابتدای کتاب شما با روانشناسی‌های حاکم بر بازار بورس آشنا خواهید شد. در ادامه آقای داگلاس اثبات خواهد کرد که نظم در معامله لازمه‌ی تبدیل‌شدن یک فرد به معامله‌گری موفق است و بدون نظم هیچ‌چیزی در بازار قابل دستیابی نخواهد بود.

تابلوخوانی کاربردی در بورس

یکی از کتاب ها انتشارات بورس اوراق بهادار است که به طور تخصصی تر در حوزه بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار نوشته شده است این کتاب است که در آن نویسنده تابلوخوانی را در دو سطح مقدماتی و پیشرفته به زبانی ساده بیان کرده است. علاقه مندان به این حوزه تحلیلی میتواند از تابلوخوانی به عنوان مکمل دیگر تحلیل ها استفاده کنند و هم میتواند به طور مجزا و در قالب یک روش تحلیلی مستقل ملاک معاملات قرار گیرد.

علاوه بر کتاب هایی که نام برده شد بسیار دیگری از کتابها هستند که از انتشارات به نام و معروفی چاپ شده اند و در این حوزه آموزش های بسیار خوبی را ارائه میدهند. مسلما هنگامی که شروع به خواندن اولین کتاب در این حوزه کنید، به طور زنجیره وار شما را به خواندن کتابهای دیگر سوق میدهد.

 

از یکی از مجلات مالی اشتراک بگیرید

با وجود محتوای بسیار عالی که در وب در دسترس است، صرف پول برای یک مجله چاپی یا الکترونیکی، ممکن است رویکردی قدیمی به نظر برسد. با این حال، یافتن یک نشریه در صندوق پستی خود (یا به صورت فایل در ایمیلتان) هر هفته یا هر ماه، شما را از دور ماندن از مباحث مالی مصون میکند. علاوه بر این، مجلات راهی برای معرفی شما با موضوعات و ایده هایی دارند که خودتان به دنبال آن نبودید. در زیر برخی از بهترین ها در مورد توسعه هوش مالی شما آورده شده است.

 

روزنامه دنیای اقتصاد

این روزنامه که پرمخاطب ترین روزنامه اقتصادی ایران است را شاید بتوان در این دسته از منابع گنجاند. هر روزه اخبار، مطالب و مقاله های خوب اقتصادی و تحلیلی از بازارهای مختلف در این روزنامه به چاپ میرسد که میتواند به ارتقای سطح دانش و شم مالی شما کمک کند.

هفته نامه تجارت فردا

هفته نامه تجارت فردا، اولین و تخصصی ترین هفته نامه اقتصادی کشور است که نسبت به روزنامه، تحلیل های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بیشتر و تخصصی تری ارائه میدهد. در میان هیات تحریریه و تحلیلگران این هفته نامه میتوانید مطالب مورد علاقه خود را پیدا و مطالعه کنید و یاد بگیرید.

هفته نامه اطلاعات بورس

این هفته نامه هم یکی از هفته نامه های خوب در حوزه بورس است که زیرمجموعه صدای بورس است و میتوانید اشتراک آن را خریداری کنید و از مطالب آموزش آن استفاده کنید.

نشریه خارجی The Economist

برای کسانیکه با زبان خارجی آشنایی دارند و مایل هستند که وقایع و تحلیل های اقتصادی را به زبان دیگری بخوانند این نشریه یکی از معتبرترین نشریات در این زمینه است. در مقایسه با سایر نشریات موجود خارجی زبان، اکونومیست شبکه گسترده تری را ارائه می دهد. خوانندگان مقالاتی در مورد اقتصاد و همچنین سیاست، فناوری و حتی هنر پیدا خواهند کرد. برای خوانندگانی که امیدوارند بفهمند کدام رویدادها بازارهای جهانی را شکل می‌دهند، این مجله مستقر در بریتانیا یک گنج است.

مطمئنا در این حوزه مجلات و نشریات خوب بسیاری وجود دارند که شما میتوانید بنابر سلیقه و اطلاعات خود آنها را جستجو و مطالعه کنید.

 

با یک پادکست همراه شوید

چه در ماشین باشید، چه برای دویدن یا در حال انجام کار در خانه، پادکست ها راهی آسان برای جذب برخی نکات مدیریت پول بدون تلاش زیاد هستند. گزینه های پیش روی انتخاب پادکست بسیار گسترده است. ما در اینجا چند مورد از موارد مورد علاقه مان معرفی میکنیم.

 

پادکست کاریزما

پادکست کاریزما که کاری از گروه مالی کاریزما است رویدادها و اتفاقات اقتصادی و مخصوصا بورسی را در قالب گفتگو با افراد حرفه ای بازار تجزیه و تحلیل میکند. شما میتوانید این پادکست را از پلتفرم های پادگیر و همچنین از سایت کاریزما پیدا کنید و اپیزود های مختلف آن را گوش کنید.

پادکست سکه

مسلما برای کسانیکه با پادکست های اقتصادی آشنایی دارند، پادکست سکه جزء اولین پادکست هایی است که گوش داده اند. در این پادکست در مورد مباحث مختلف اقتصادی گفتگوی میشود و شما میتوانید با گوش دادن به این گپ و گفت ها اطلاعات خوبی از کلیات اقتصاد کسب کنید.

پادکست تیمچه

در این پادکست نیز هر بار یک موضوع را از نگاه اقتصاد برای شما توضیح داده شده است.

همچنین پادکست های دیگری همچون چرتکه، تحلیل بازارها و پادکست خبری اقتصاد آنلاین هم وجود دارد که در این حوزه فعالیت میکنند.

 

رویدادهای اقتصادی را دنبال کنید

رویدادهای حضوری و مجازی فرصت دیگری برای تعمیق سواد مالی و شروع انتخاب های عاقلانه تری با پول خود هستند. به عنوان مثال، کتابخانه های عمومی، گاهی اوقات میزبان سمینارهایی هستند که توسط متخصصان مالی هدایت می شوند. بسیاری از این رویدادها دارای جلسات پرسش و پاسخ هستند که در آن شما می توانید در مورد سناریوی مالی خاصی که با آن روبرو هستید، مشاوره دقیق دریافت کنید.

همچنین وبینارها و کلاس های آموزشی رایگان بسیاری نیز وجود دارد که شما میتوانید بنابر نیاز خود در آنها ثبت نام کنید و یاد بگیرید. تقریبا میتوان با اطمینان گفت که با وجود آموزش های بسیار خوبی که در سایت های مختلف در قالب فایل و ویدئو به طور رایگان در اختیار عموم قرار میگیرد، آموختن مفاهیم بورسی نیاز به صرف هزینه بسیار کمی دارد. کافی است که شما تنها یک پک اینترنت خریداری کنید و در سایتهای مطرح حوزه بورس و اقتصاد به جستجو بپردازید.

 

سخن آخر

بهبود سواد مالی شما راه خوبی برای اطمینان از ایجاد عادات پولی سالم و سرمایه گذاری عاقلانه است. با رشد استفاده از اینترنت، پادکست ها و سایر رسانه های دیجیتال، مکان های بیشتری از هر زمان دیگری برای به دست آوردن اطلاعات ارزشمند وجود دارد.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.