ثبت نام در بورس و کارگزاری

ثبت نام در بورس و کارگزاری

4654
ورود به بورس

ثبت نام در بورس اولین گام برای ورود به آن و خرید و فروش سهام است. تجربه ثابت کرد‌ه بورس اوراق بهادار در برهه‌هایی از زمان، سودهای جذابی برای سرمایه‌گذاران خود داشتـه است. به همین دلیل همواره توصیه شد‌‌ه با دید بلندمدت، گوشه چشمی به این بازار داشته باشید.

بنابراین لازم می‌دانیم به‌طور ساده اما در عین حال کاربردی مراحل ثبت نام بورس یا به بیانی بهتر ثبت نام سجام و ثبت نام کارگزاری را توضیح دهیم تا افراد تازه وارد به راحتی بتوانند فرآیند افتتاح حساب کارگزاری را کامل و سرمایه گذاری در بورس را آغاز کنند. 

چگونه در بورس ثبت نام کنیم؟

اولین سوال تازه واردین به بازار سرمایه و بورس این است که چگونه در بورس ثبت نام کنم؟ همچنین با سوالات دیگری نظیر: «آیا ثبت نام در بورس به صورت غیرحضوری یا آنلاین امکان پذیر است؟ آدرس سامانه ثبت نام غیرحضوری چیست؟ آیا ثبت نام در بورس مدارک خاصی نیاز دارد؟» نیز مواجه هستیم. در ادامه به هر کدام از این سوالات به صورت مجزا پاسخ می‌دهیم.

برای چندین سال ثبت نام در بورس تنها به صورت حضوری امکان پذیر بود و شرایط لازم برای دریافت حساب کارگزاری با آنچه که امروز داریم متفاوت بود. در چند سال اخیر با توسعه زیرساخت تکنولوژی، بستر لازم جهت ثبت نام به صورت غیرحضوری و آنلاین در بورس فراهم شد. تنها کافی است مدارک لازم را به همراه داشته باشید و مراحل لازم جهت ثبت نام را قدم به قدم انجام دهید.

مقاله پیشنهادی: روش های ورود به بورس؛ چگونه وارد بورس شویم؟

مراحل ثبت نام در بورس

برای ثبت نام در بورس و کارگزاری می‌بایست کد بورسی داشته باشید. برای داشتن این کد لازم است که از قبل در «سامانه سجام» ثبت نام و احراز هویت کنید. به طور کلی برای داشتن حساب کاربری در بورس باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  1. ثبت نام در سجام
  2. احراز هویت 
  3. دریافت کد بورسی
  4. ثبت نام در کارگزاری و دریافت کد آنلاین

انجام این مراحل مستلزم این است که تعدادی مدارک شناسنامه ای و بانکی و غیره را ارائه نمایید که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد. در صورتیکه هنوز سجامی نشده‌اید، برای ثبت نام رایگان سجام می‌توانید از طریق دکمه زیر اقدام کنید.

ثبت نام رایگان سجام

پس از این مراحل شما نیاز دارید در یک کارگزاری معتبر ثبت نام کنید و کد آنلاین خود را دریافت کنید تا بتوانید به صورت آنلاین (برخط) از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری خود سهام و سایر اوراق بهادار را معامله کنید. دقت کنید که کد بورسی با کد آنلاین متفاوت است. در واقع کد بورسی یک کد منحصر به فرد است که هر شخص تنها یک کد دارد. اما کد آنلاین که همانطور که گفتـه شد از طریق کارگزاری برای شما و جهت ورود به سامانه معاملاتی کارگزاری صادر می‌شود، می‌تواند متعدد باشد. به بیانی ساده تر شما می‌توانید از چند کارگزاری کد آنلاین دریافت کنید اما کد بورسی شما همواره ثابت است.

مدارک لازم برای ثبت نام در بورس

1. ارائه اصل شناسنامه و همراه داشتن تصویر از تمام صفحات آن 2. ارائه اصل کارت ملی و همراه داشتن تصویر از پشت و روی آن 3. ارائه اطلاعات ارتباطی و شغلی: مانند آدرس محل سکونت، آدرس محل کار، کد پستی، تلفن ثابت و تلفن همراه. 4. ارائه شماره حساب و شماره شبای بانکی: مانند شماره حساب، نام بانک، نام شعبه، کد شعبه و شماره شبا.

با داشتن این مدارک یا فتوکپی آن‌ها می‌توانید به دو صورت حضوری و غیرحضوری در این سامانه ثبت نام کنید و سپس احراز هویت شوید. در مقاله «سجام چیست؟» به طور مفصل و به صورت گام به گام مراحل ثبت نام در آن را شرح داده‌ایم که می‌توانید با کمک آن وارد فرآیند ثبت نام در بورس شوید. همچنین لیست مراکز حضوری ثبت نام نیز در آن ذکر شد‌ه است.

ثبت نام در کارگزاری

حال که اولین مرحله از ثبت نام در بازار بورس را انجام داده‌اید و در سجام احراز هویت شده‌اید، باید به کارگزاری مد نظر خود مراجعه و در آن ثبت نام کنید. در بسیاری از شهرها شعب عمده کارگزاری‌ها وجود دارد اما خبر خوب اینکه در شهرهایی که این شعب وجود ندارد به صورت غیرحضوری و آنلاین می‌توانید ثبت نام کارگزاری خود را تکمیل کنید.

ثبت نام در کارگزاری

1- ورود به سامانه ثبت نام

برای ثبت نام غیرحضوری کارگزاری بورس باید به سامانه ثبت نام کارگزاری مراجعه کنید. سامانه ثبت نام کارگزاری اطلاعات اولیه ای مانند کد ملی یا شماره تماس از شما درخواست می‌کند. به عنوان مثال سامانه ثبت نام کارگزاری کاریزما به صورت زیر است.

ورود به سامانه ثبت نام

با وارد نمودن شماره همراه خود و عبارت امنیتی موجود در کادر، به مرحله بعد هدایت می‌شوید. دقت کنید که برای اینکـه در مراحل بعد به مشکل برنخورید شماره موبایلی که وارد می‌کنید باید به نام خودتان و همان شماره موبایل ثبت شد‌ه در سامانه سجام باشد. در مرحله بعد می‌بایست کد ملی خودتان را وارد نمایید.

افتتاح حساب کارگزاری

در صورتیکه شخص دیگری شما را به کارگزاری معرفی کرده باشد می‌توانید کد ملی وی را نیز وارد نمایید در غیراینصورت الزامی نیست. سپس با کلیک بر روی گزینه ثبت به مرحله بعد هدایت می‌شوید. در مرحله بعد با چنین پیامی مواجه می‌شوید.

ثبت نام بورس

2- تکمیل اطلاعات

در صورتیکـه در مرحله قبل ثبت نام خود در سجام را تکمیل کرد‌ه باشید، کد مورد نظر به شماره همراهتان ارسال می‌شود و با وارد کرد‌ن آن در کادر مشخص شد‌ه، اطلاعات شما که شامل اطلاعات شناسنامه‌ای، محل سکونت و اطلاعات بانکی و غیر‌ه است، به سرعت از سجام دریافت شد‌ه و برای افتتاح حساب به سرعت می‌توانید اقدام کنید.

با این حال اگر هنوز احراز هویت نشده‌اید اصلا نگران نباشید چرا که می‌توانید مراحل ثبت نام و احراز هویت را در سامانه ثبت نام غیرحضوری کارگزاری کاریزما طی کنید. برای این منظور پس از وارد کرد‌ن شماره موبایل خود، به مراحل بعد هدایت می‌شوید که فایل مدارک خود را بارگذاری می‌کنید و اطلاعات خواستـه شد‌ه را وارد می‌کنید. مزیت این روش این است که در صورتیکه مراحل ثبت نام بورس را از ابتدا و به صورت مستقیم از سامانه ثبت نام کارگزاری کاریزما طی کنید هیچ هزینه‌ای برای آن پرداخت نخواهید کرد.

مرحله نهایی ثبت نام در کارگزاری

در این بخش با دو گزینه مواجه می‌شوید. در صورتیکه تنها مایل به ثبت نام در پنل معاملات صندوق‌های کاریزما باشید گزینه اول را انتخاب می‌کنید. اما در صورتیکه قصد ثبت نام در کارگزاری را دارید گزینه دوم را انتخاب می‌نمایید.

چگونه در بورس ثبت نام کنم؟

همانطور که گفتیم اطلاعات شما به سرعت دریافت شد‌ه و به مرحله بعد هدایت می‌‍شوید. در مراحل بعد می‌بایست مشخصات و اطلاعات خود را به دقت مطالعه و در صورت صحت اطلاعات تایید نمایید. فرم مشخصات اشخاص حقیقی به صورت زیر است:

3- تایید قراردادها و توافق نامه‌ها

با تایید مشخصات خود به صفحه توافق نامه معاملات اینترنتی حقیقی می‌روید که مجدد آن را مطالعه و تایید می‌نمایید.

توافق نامه معاملات اینترنتی حقیقی

سپس قرارداد خرید اعتباری حقیقی، قرارداد سرمایه‌گذاری ماند‌‌ه وجوه مشتری و قرارداد استفاد‌ه از خدمات برخط کارگزاری را مشاهد‌ه می‌کنید که پس از تایید همه آن‌ها ثبت نام شما تکمیل می‌شود و چنین پیامی برای شما نمایش داد‌ه می‌شود.

ثبت نام در کارگزاری کاریزما

دقت شود که به جز ثبت نام در سجام که نیاز به بارگزاری مدارک دارد، مابقی مراحل ثبت نام کارگزاری و بورس تنها صحت سنجی اطلاعات نمایش داد‌ه شد‌ه و مطالعه و تایید قراردادها است.

هنوز در کارگزاری و بورس ثبت نام نکرده اید؟

ثبت نام در کارگزاری

در ویدئو زیر نحوه ثبت نام در کارگزاری را می‌توانید مشاهده کنید. 

 

شرایط عمومی ثبت نام آنلاین در کارگزاری بورس چیست؟

اگر بخواهید برای ثبت نام در بورس و کارگزاری مستقلا اقدام کنید، لازم است که بالای 18 سال سن داشته باشید و مدارک خواسته شد‌ه در این مقاله را در سامانه ثبت نام کارگزاری بارگذاری نمایید یا آنها را به مراکز حضوری ارائه نمایید. همچنین در صورتیکه زیر 18سال سن دارید می‌بایست به همراه سرپرست برای ثبت نام کارگزاری مراجعه نمایید. لازم به ذکر است مدارک سرپرست را هم باید ارائه نمایید.

سخن پایانی

برای ثبت نام در بورس و کارگزاری لازم است ابتدا در سجام ثبت نام و احراز هویت کنید تا بتوانید کد بورسی خود را دریافت کنید. سپس از یک کارگزاری معتبر حساب کاربری و کد آنلاین خود را دریافت کنید تا بتوانید به صورت برخط سهام، حق تقدم، گواهی سپرده و صندوق‌های سرمایه‌گذاری را معامله کنید.

سوالات متداول

می‌توانید از طریق سرچ در مقالات این سایت آموزش ثبت نام سامانه سجام را مشاهده فرمایید.

برای خرید و فروش سهام از طریق کارگزاری کاریزما کافی‌ست پس از ثبت نام و احراز هویت سجام، ازطریق لینک افتتاح حساب در کارگزاری بورس https://app.charisma.ir/login اطلاعات خود را تکمیل کرده و تمامی مراحل ثبت نام را به صورت آنلاین انجام دهید.

بله، می توانید در دو یا چند کارگزاری حساب معاملاتی داشته باشید و در همه آن‌ها خرید انجام دهید. با این حال، امکان فروش سهام فقط در یک کارگزاری وجود دارد که به آن کارگزار ناظر گفته می‌شود.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.