سهام عدالت چیست؟ + آخرین اخبار سهام عدالت

سهام عدالت چیست؟ + آخرین اخبار سهام عدالت

سهام عدالت
ورود به بورس

سهام عدالت سبدی از سهام است که از شرکت‌های دولتی تشکیل شد‌ه و برای کم کرد‌ن سهم دولت در بنگاه‌های بزرگ اقتصادی و توزیع ثروت بین اقشار کم برخوردار جامعه ایجاد شد. برای اطلاع از نحوه فروش، دریافت سود و سایر اطلاعات پیرامون سهام عدالت تا آخر این مقاله از کاریزما لرنینگ همراه ما باشید.

سهام عدالت چیست و چقدر است؟

به صورت خلاصه، سهام عدالت سبدی از سهام دولتی است که به نوعی یارانه برای تامین عدالت اجتماعی و فقرزدایی و همچنین کاهش سهام دولت در شرکت‌های بزرگ اقتصادی محسوب می‌شود. در حال حاضر، سـهام عدالت درگیر مشکلاتی همچون فروش و برگزار نشد‌ن مجامع شرکت‌های سـهام عدالت استانی است.

سـهام عدالت در ابتدا 500 هزار تومان بود که بعدا قابلیت افزایش به 1 میلیون تومان هم پیدا کرد. سـهام عدالت به صورت مجموعه‌ای از سهام بود که تا اواسط سال 1399 قابلیت فروش هم نداشت. هرچند سود سـهام عدالت در فواصل زمانی معینی برای دارندگان پرداخت می‌شد.

ارزش روز سـهام عدالت باتوجه به قسمت بورسی آن که در هر روز قابل معامله بود‌ه تغییر می‌کند که در حال حاضر بین 10 تا 12 میلیون تومان است. البته عدد گفتـه شد‌ه برای قسمت بورسی سـهام عدالت است و برای قسمت غیربورسی آن نمی‌توان ارزش مشخصی را تعیین کرد.

هدف از سهام عدالت چیست؟

اصلی‌ترین هدف سـهام عدالت، خصوصی‌سازی و کاهش مالکیت دولت در اقتصاد و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی است. همچنین اهداف دیگری ازجمله کمک به اقشار کم درآمد و آسیب‌پذیر نیز در زمان عرضه سهام عدالت مطرح بودند:

  • مستقل کرد‌ن خانوارهای نیازمند به خود و کاهش حمایت‌های مالی مستقیم دولتی به آن‌ها
  • سرعت بخشید‌ن به روند خصوصی‌سازی از طریق واگذاری سهام شرکت‌های دولتی
  • به کارگیری روش‌هایی سالم و شفاف برای واگذاری سهام شرکت‌ها
  • کوچک کرد‌ن دولت و افزایش تصدی‌گری مردمی
  • توزیع متعادل ثروت و درآمد در کشور
  • گسترش سهم بخش تعاون در کشور

مشمولان سهام عدالت چه کسانی هستند؟

تقریبا بیش از 49 میلیون نفر دارندگان سـهام عدالت هستند که در سامانه سـهام عدالت ثبت شده‌اند. همانطور که اشاره شد، مشمولان سـهام عدالت به‌واسطه هدف‌گذاری این طرح بیشتر افراد کم درآمد جامعه بودند. روستاییان و عشایر، زنان سرپرست خانوار، کارگران فصلی ساختمان‌ها، کارمندان و دیگر اقشاری که در مراحل مختلف مشمول این طرح شدند.

شرکت‌های واگذار شد‌ه به طرح توزیع سهام عدالت

سبد سـهام عدالت در مجموع از 49 شرکت (36 شرکت بورسی و 13 شرکت غیر بورسی)  تشکیل شد‌‌ه است.

شرکت‌های بورسی سـهام عدالت:

شرکتهای بورسی سـهام عـدالت

شرکت‌های غیر بورسی سـهام عدالت:

پتروشیمی ارومیه، پتروشیمی بندر امام (ره)، پتروشیمی بوعلی سینا، پتروشیمی بیستون، پتروشیمی تبریز، پتروشیمی خوزستان، دخانیات ایران، ساختمان سد و تاسیسات آبیاری سابیر، شهر صنعتی البرز، شهر صنعتی رشت، شهر صنعتی کاوه، مشانیر و مگا موتور از شرکت‌های غیر بورسی سـهام عدالت هستند. لازم به ذکر است که در حال حاضر این بخش از سهام عـدالت سودی به دارندگان پرداخت نمی‌کنند.

شرکتهای غیر بورسی سـهام عـدالت

نحوه استعلام سهام عدالت

برای استعلام از دارایی و قیمت روز سـهام عدالت می‌توانید به سامانه WWW.SAMANESE.IR مراجعه کنید.

نحوه استعلام سهام عـدالت

پس از ورود و طی مراحل اولیه با صفحه زیر مواجه می‌شوید:

مشاهده سـهام عدالت

در این صفحه، تمام دارایی بورسی سـهام عدالت شما همراه با تعداد برگه سهم و قیمت و ارزش روز آن قابل مشاهده است. قابل ذکر است که قسمت غیر بورسی سـهام عدالت به دلیل قابل معامله نبود‌ن و نداشتـن قیمت مشخص، قابل مشاهده نیست.

سامانه سود سهام عدالت

برای مشاهده سودهای دریافتی سـهام عدالت باید به سایت ddn.csdiran.ir/login مراجعه کنید. در این سایت، در قسمت سود سـهام عدالت سوابق دریافت میزان و تاریخ سود سـهام عدالت مشخص شد‌ه است.

دریافت سود سهام عـدالت

نحوه واریز سود سهام عدالت چگونه است؟

تمامی دارندگان سـهام عدالت برای دریافت سود سـهام عدالت باید مشخصات شناسایی و اطلاعات بانکی مخصوصا شماره شبای خود را در سامانه سجام ثبت نام کنند. بنابراین، برای دریافت سود سهام عدالت باید حتما در سامانه سجام ثبت نام کرد‌ه و مشخصات خود را ثبت کنید. در صورتی که، شماره شبای بانکی خود را ثبت نکرد‌ه و یا دارای مشکل باشد، سود شما به صورت بستانکار باقی خواهد ماند.

فروش سهام عدالت امکان پذیر است؟!

قبل از اینکه به نحوه فروش سهام عدالت اشاره کنیم، باید روش‌های مستقیم و غیر مستقیم سـهام عدالت را توضیح دهیم. در اوایل سال 1399 مقرر شد که دارندگان سـهام عدالت یکی از روش‌های مستقیم یا غیرمستقیم مدیریت سـهام عدالت را انتخاب کنند.

روش مستقیم سهام عـدالت

در روش مستقیم سهام عدالت، سهامداران خودشان مدیریت سبد سـهام عدالت را در دست می‌گیرند. به این معنی که می‌توانند هرتعداد از هرسهمی که بخواهند برای فروش در بورس قرار دهند. البته مشکلاتی که در فروش و حجم بالای درخواست فروش ایجاد شد، جلوی فروش سـهام عدالت به روش مستقیم را گرفت.

در ابتدا مقرر شد که حدود 30% از بخش بورسی سـهام عدالت با درخواست دارندگان قابل فروش باشد که به دلایل مختلف از جمله حجم بالای درخواست فروش جلوی آن گرفتـه شد‌ه و تا به امروز هم هیچ راه‌حلی برای فروش سـهام عدالت به روش مستقیم معرفی نشد‌ه است.

روش غیر مستقیم سهام عـدالت

در این روش که سهام عدالت به حساب صندوق‌های سرمایه‌گذاری استانی ریختـه می‌شود، دارندگان هیچ دخل و تصرفی در سهام خود ندارند. سهامداران فقط می‌توانند سود سـهام عدالت خود را در فواصل زمانی معین دریافت کنند. البته درحال حاضر، نمادهای سـهام عدالت استانی درگیر مشکلات فراوانی هستند که معاملات آنها در بازار سرمایه نیز به مشکل خورد‌ه است.

آیا در حال حاضر میتوان سهام عدالت را فروخت؟

همانطور که قبل تر هم گفتیم، قسمت بورسی سـهام عدالت (که درحال حاضر از 36 شرکت تشکیل شد‌ه) قابل فروش است. با آزادسازی این بخش از سـهام عدالت در تابستان سال 99 امکان فروش سـهام عدالت نیز مهیا شد. هرچند پس از گذشت چند ماه و شکل‌گیری موجی از فروش و به واسطه حجم بالای سهامداران عدالت، جلوی فروش سـهام عدالت گرفتـه شد‌ه است. در حال حاضر، امکان فروش سـهام عدالت در هیچ یک از روش‌های مستقیم و غیر مستقیم وجود ندارد.

سهام عدالت متوفیان

وضعیت سهام عدالت متوفیان به تازگی تعیین تکلیف شده و قرار است این سهام عدالت بین وراث تقسیم شود. البته همچنان سهام عدالت متوفیان هم به مانند دیگر دارندگان غیر قابل فروش خواهد بود. برای کسب اطلاع از روند تقسیم و مراحل انتقال سهام عدالت متوفیان، مقاله سهام عدالت متوفیان را مطالعه کنید.

مدارک مورد نیاز برای فروش سهام عدالت متوفیان

برای فروش سـهام عدالت متوفیان نیاز به ارائه مدارک زیر است:

  • کد ملی و تاریخ تولد فرد فوت شد‌ه
  • اصل کارت ملی وراث قانونی
  • اصل گواهی حصر وراثت شخص متوفی
  • شماره شبای بانکی وراث
  • نشانی و کدپستی محل اقامت یکی از وراث

آخرین اخبار مربوط به سهام عدالت متوفیان

در روزهای اخیر، خبر جدیدی در خصوص انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث آنها منتشر شده است که به شرح زیر است:

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) با انتشار اطلاعیه‌ای از افزایش زمان‌بندی انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث خبر داد.

شرکت سپرده گذاری مرکزی اعلام کرد:

سامانه میراث برای متوفیان سال‌های ۱۳۸۴ تا ۳۱ تیرماه ۱۳۹۹ سـهام عدالت بازگشایی شد‌ه است تا فرایند انتقال سهام به وراث تسریع یابد. در این اطلاعیه تاکید شد‌ه است که تمامی فرایند ثبت‌نام در سامانه میراث در شعب شرکت‌های کارگزاری و بانک‌های منتخب رایگان بود‌ه و وراث نیازی به پرداخت وجه ندارند.

چکیده‌ای از مطالب

سهام عدالت در واقع سبدی متشکل از سهام دولتی است که به‌عنوان یارانه برای تامین عدالت اجتماعی و فقرزدایی به شمار می‌رود. نحوه ثبت نام سجام سـهام عدالت و طریقه خرید و فروش آن را به طور کامل در این مطلب به شما شرح دادیم. همچنین مهم‌ترین سوالات متداول اغلب مردم در زمینه سـهام عدالت را در انتهای این مقاله پاسخ دادیم. با این حال، در صورت مواجهه با هرگونه سوال در مورد خرید و فروش یا نحوه واریز سود سـهام عدالت، کارشناسان ما پاسخگوی سوالات شما خواهند بود.

سوالات متداول

تاکنون بیش از 49 میلیون و 132 هزار و 251 نفر به عنوان سهامدار سهام عدالت ثبت شده‌اند که عمدتا از اقشار کم درآمد جامعه بوده‌اند.

در این روش مالکیت و مدیریت سهام عدالت به صورت مستقیم و بدون واسطه به خود فرد منتقل می‌شود. به هر فرد به میزان سهام تخصیص یافته در شرکت‌های سرمایه‌پذیر، تعدادی از سهام شرکت‌های بورسی واگذار می‌شود. در روش سهامداری مستقیم، مسئولیت حفظ، نگهداری و مدیریت سهام بر عهده سهامدار است.

در روش غیرمستقیم، مالکیت و مدیریت سهام عدالت، از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ساماندهی خواهد شد و سهامدار حق انتقال به غیر و دخل و تصرف در آن را نخواهد داشت. در این روش سود یا زیان قابل تخصیص به سهامدار براساس نحوه عملکرد شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی تعیین و تخصیص پیدا خواهد کرد.

با ورود به سایت WWW.SAMANESE.IR می توانید به صورت روزانه ارزش دارایی سهام عدالت خود را مشاهده کنید.

پرتفوی سهام عدالت شما قابلیت اضافه شدن به پرتفوی نزد کارگزاری را ندارد و معاملات آن نیز در سامانه سهام عدالت کارگزاری قابل انجام است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 دیدگاه برای این مطلب

  1. مهدی ۵ آبان ۱۴۰۲ 1 پاسخ

    سلام
    من تا حالا سود سهام عدالت رو نگرفتم اگه شماره شبا رو بدم سود من همون لحظه به حسابم واریز میشه؟

    ۵ آبان ۱۴۰۲ 1 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۶ آبان ۱۴۰۲

      سلام و درود، اگر از قبل شماره شبا داده باشید حتما براتون واریز شده و باید از بانک پیگیری کنید. اما اگر تا به حال شماره شبا ندادین باید قسمت اطلاعات رو توی سامانه پر کنید و بعد از وارد کردن شماره شباتون برید از بانک پیگری کنید. ضمنا تاریخچه واریزی‌های سود سهام عدالت هم توی سامانه قابل مشاهده هست میتونید چک کنید.

      ۶ آبان ۱۴۰۲
  2. امیرحسین ۲۷ آبان ۱۴۰۲ 1 پاسخ

    سلام با عرض پوزش سوالی داشتم ایا هنوزم نمیشه فروخت ؟ و اینکه سود امسال کی واریز میشه ؟ تشکر راستی سایت سهام عدالت مشاهده داریی کد راستی ازمایی نمیده اون چرا دیگ ؟

    ۲۷ آبان ۱۴۰۲ 1 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۲۷ آبان ۱۴۰۲

      سلام و درود، نخیر هنوز هم امکان فروش سهام عدالت وجود نداره و به گفته دولت تا آخر امسال در آذر و اسفند ماه سود سهام عدالت واریز خواهد شد. دلایل زیادی میتونه داشته باشه مثل کندی اینترنت و اختلال در سامانه و…

      ۲۷ آبان ۱۴۰۲
  3. ستار ۷ آذر ۱۴۰۲ 1 پاسخ

    درود بر شما
    فروش سهام عدالت آزاد شده؟

    ۷ آذر ۱۴۰۲ 1 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۸ آذر ۱۴۰۲

      سلام و درود، خیر فعلا امکان فروش نداره

      ۸ آذر ۱۴۰۲
  4. Sadaf ۱۶ آذر ۱۴۰۲ 1 پاسخ

    سلام اونایی ک سود سهام سالهای قبلو نگرفتن چجوری بگیرن؟ خودش همراه با سود جدید ک بریزن واریز میشه؟
    و حتما شماره شبا باید به نام خودمون باشه؟

    ۱۶ آذر ۱۴۰۲ 1 پاسخ
    1. محمد صالحی ۱۹ آذر ۱۴۰۲

      با سلام
      برای دریافت سود سهام عدالت باید حتما با شماره شبای متعلق به خود در سامانه سجام ثبت نام کنید. درصورتی که سود در سنوات گذشته به حساتان واریز نگردیده، مبلغ بستانکار گردیده و در صورت تکمیل مدارک در نوبت‌های بعدی به حسابتان واریز می‌گردد.

      ۱۹ آذر ۱۴۰۲
  5. جمال جعفرنژاد ۲ دی ۱۴۰۲ 1 پاسخ

    باسلام خدمت شما،چرا سهام من کم واریز میشه؟

    ۲ دی ۱۴۰۲ 1 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۳ دی ۱۴۰۲

      سلام و درود، میزان سود واریزی با توجه به مبلغ سهامی که دارید تعیین میشه.

      ۳ دی ۱۴۰۲
  6. ربیعی ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    من اصلا خبر ندارم چی هست ولی شنیدم میگن باید مراقب هم‌بود برای کلاهبرداری
    انگار افراد میتونن هک کنن
    میشه راهنمایی کنید کجا امنیت هست اقدام کنم اگه دیر نیست البته

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۱۹ فروردین ۱۴۰۳

      سلام و درود، با وارد شدن به سامانه سهام عدالت میتونید روند ثبت نام خودتون رو طی کنید.

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۳
  7. سحرموسوی0 ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    سلام من چندسالی سودسهام عدالتم درجاپرداخت میشه اما سه چهارتاسودسهام هستن که زده واریزبه بانک شماره شبام هم درسته چکارکنم ب حسابم بیان؟

    ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

      سلام و درود، این مورد رو باید بانک صاحب حساب خود پیگیری نمایید.

      ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.