سود نقدی یا DPS چیست؟

سود نقدی یا DPS چیست؟

سود نقدی چیست
تحلیل بنیادی

سود نقدی که در مجمع سالیانه تمام شرکت‌های سود ده بورسی تصویب و پرداخت می‌شود، یکی از مهم‌ترین ابزارهای کسب سود از بازار سرمایه است. برای مشاهده نحوه دریافت سود نقدی، مشاهده میزان سود سهم و ماهیت این سود تا آخر این مقاله از کاریزما همراه ما باشید.

سود نقدی یا DPS چیست؟

سود نقدی سهام که آن را با DPS نشان می‌دهند، بیان‌گر مبلغی است که شرکت از محل سود محقق‌شده به سرمایه‌گذاران خود در پایان هر سال مالی پرداخت می‌کند. البته این نکته به معنای آن نیست که همه شرکت‌ها باید در پایان سال مالی سودی را تحت عنوان سود هر سهم بین سهامداران خود تقسیم ‌کنند. زیرا ممکن است شرکتی در یک سال مالی زیان‌ده باشد و یا این‌که تصمیم مجمع عمومی سالیانه بر این باشد که سودی بین سهامداران تقسیم نگردد.

چرا که به هر میزان سود نقدی که به سهامدار پرداخت می‌شود، ارزش قیمتی هر سهم به همان میزان کاهش می‌یابد. پس سود نقدی تنها برای سهامی در مجمع قابل تصویب و تقسیم است که در سال مالی که مجمع برای آن برگزار می‌شود، سود ساختـه باشد.

سود نقدی به چه سهامدارانی تعلق می‌گیرد؟

سود نقدی و یا DPS به سهامدارانی تعلق می‌گیرد که در زمان برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه، سهام شرکت را خریداری کرد‌ه باشند. این امر به معنی این است که تفاوتی ندارد سهامدار، چند روز پیش از تشکیل مجمع سهام شرکت را خریداری کرد‌ه و یا چند روز پس از تخصیص سود، سهام خود را به فروش می‌رساند. حتی اگر شما یک ساعت قبل از بستـه شد‌ن سهم به دلیل مجمع عمومی هم آنرا خریداری کنید، سود مجمع به شما تعلق خواهد گرفت.

سود نقدی یا سود مجمع چه زمانی پرداخت می‌شود؟

اگر تقسیم سود تصویب شود، شرکت موظف است حداکثر تا ۸ ماه از زمان تصویب، سود تقسیمی را به سهامداران پرداخت کند. معمولا شرکت‌های بورسی برنامه پرداخت سود نقدی مجامع همراه با اطلاعیه مجمع در سامانه کدال قرار می‌دهند. جدول زمان‌بندی پرداخت سود نقدی به ترتیب میزان دارایی و تعداد برگه سهم بود‌ه و همانطور که گفتیم باید تا حداکثر ۸ ماه از زمان تصویب پرداخت شود.سود نقدی

سود سهام تقسیمی را چگونه می‌توان دریافت کرد؟

دریافت سود نقدی سهام به دو روش زیر امکان‌پذیر است که بستـه به شرایط مد نظر شرکت، متفاوت خواهد بود:

۱واریز سود نقدی به حساب بانکی سهامدار

درحال حاضر، با دریافت کد بورسی و ثبت نام در سامانه سجام، دریافت سود نقدی از شرکت‌های بورسی راحت‌تر شد‌ه است. ازجمله مراحل ثبت‌نام در سامانه سجام، وارد کرد‌ن مشخصات حساب بانکی است که بسیاری از شرکت‌های بورسی سود مجمع را به حساب بانکی تعریف شد‌ه در سامانه سجام پرداخت می‌کنند.

۲مراجعه سهامدار به یک بانک خاص برای دریافت سود سهام

در این حالت، شرکت مورد نظر با یک بانک قراردادی امضا می‌کند که سود سهامداران توسط آن بانک پرداخت شود، در چنین شرایطی سهامدار، با مراجعه حضوری به بانک می‌تواند سود تقسیمی هر سهم تعلق گرفتـه به خود را دریافت کند. بنابراین سهامدار با کارت ملی، کپی کارت ملی و کد معاملاتی خود باید در شعب بانک موردنظر حضور یابد.

چگونه می‌توان از مقدار سود سهام و روش پرداخت آن اطلاعاتی کسب کرد؟

برای آن‌که بتوانید به اطلاعات سود نقدی سالیانه سهام شرکت مورد نظر دسترسی پیدا کنید، سه راه دارید:

  • مراجعه به سایت کدال
  • تماس با امور سهام شرکت مورد نظر
  • مراجعه به درگاه یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه

اگر مراجعه به سایت کدال را برای دریافت اطلاعات مورد نظر خود انتخاب می‌کنید، باید مراحل زیر را طی کند:

  1. وارد سایت کدال شوید.
  2. روی منوی جستجوی اطلاعیه کلیک کنید.
  3. در فیلد نماد، “نماد بورسی شرکت” را بنویسید.
  4. برای گزینه نوع اطلاعیه روی “زمان بندی پرداخت سود” کلیک کنید.
  5. در نهایت روی دکمه “جستجوی اطلاعیه‌ها ” در پایین فرم کلیک کنید.
  6. اگر اطلاعیه‌ای ازطرف شرکت ارسال شد‌ه باشد، نشان داد‌ه خواهد شد که روبروی اطلاعیه، با کلیک روی آیکون‌ها، «بصورت فایل pdf یا عکس» اطلاعات را دانلود کنید.
  7. توجه داشتـه باشید که نحوه دریافت سود در اطلاعیه، ذکر شد‌ه است.

نکته: بهترین و راحت‌ترین راه مراجعه به سامانه کدال است. اما با درگاه یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه نیز می‌توان به میزان و نحوه پرداخت سود نقدی مجامع سهامی که به شما تعلق گرفتـه نیز دسترسی داشتـه باشید.

حداکثر و حداقل سود نقدی (DPS) چقدر است؟

باتوجه به تصویب شورای عالی بورس، کلیه شرکت‌های پذیرش‌شده در بازار سرمایه که در سال مالی سود ساخته‌اند، موظف هستند که حداقل 10% از سود را بین سهامداران تقسیم کنند. از طرفی، شرکت‌های بورسی نمی‌توانند بیش از 90% سود سال مالی را بین سهامداران تقسیم کنند، مگر اینکه ذخیره قانونی تصویب‌شده را از قبل پر کرد‌ه باشند.

همچنین گاهی ممکن است یک شرکت با تصمیم سهامداران عمده اقدام به تقسیم سود انباشتـه کند که همین امر سود تقسیم‌شده را بیش از سود سال مالی خواهد کرد.

دریافت سود نقدی

تفاوت DPS و EPS چیست؟

EPS سود ساخته‌شده به ازای هر سهم در سال مالی است، اما DPS سودی است که بین سهامداران تقسیم می‌شود. همانطور که گفتیم، شرکت‌های بورسی موظف هستند حداقل 10% و حداکثر 90% سود ساخته‌شده را بین سهامداران تقسیم کنند. مگر در شرایط خاص که شرکت زیان‌ده باشد و یا ذخیره قانونی خود را پر کرد‌ه باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، مقاله زیر را بخوانید: تفاوت EPS و DPS

سوالات متداول

برای آن‌که بتوانید میزان سود نقدی هر سهم را در سایت کدال مشاهده کنید، باید سراغ گزینه «خلاصه تصمیمات مجمع عمومی سالیانه» بروید. در یک توضیح مختصر می‌توان بیان کرد که در مجمع عمومی سالیانه شرکت‌ها، میزان سود نقدی سال مالی پیشین هر شرکت تصویب می‌شود.

برای اطلاع از نحوه و میزان سود نقدی سهام موجود در پرتفوی خود حتما اطلاعیه‌های شرکت که در سامانه کدال قرار می‌گیرند را مطالعه کنید. در برخی سهم‌ها برای دریافت سود مجمع باید به بانک مراجعه حضوری کرد.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.