نحوه دریافت کد معاملاتی آتی

نحوه دریافت کد معاملاتی آتی

ati
اوراق مشتقه

دریافت کد معاملات آتی اولین قدم برای فعالیت در بازار آتی ایران است. در این مقاله از کاریزما لرنینگ به نحوه دریافت کد آتی بورس کالا و معامله در این بازار می‌پردازیم. اگر قصد دریافت کد بازار آتی را دارید، در این مقاله همراه ما باشید.

کد معاملاتی آتی چیست؟

همان‌طور که در مقاله «بازار آتی چیست» اشاره شد، سرمایه‌گذاران مشتاق به فعالیت در بازار آتی، به کدی مشابه کد بورسی، تحت عنوان «کد معاملاتی آتی کالا» نیاز دارند. این کد که برای هر معامله‌گر به‌صورت کاملاً منحصربه‌فرد ایجاد می‌شود، به معامله‌گران امکان فعالیت در بازار آتی ایران را می‌دهد. درواقع، معامله‌گران بازار آتی از طریق این کد قادر هستند تا در سامانه‌ معاملات برخط (آنلاین) بورس کالای ایران معامله کنند.

بازارهای مشتقه

نحوه دریافت کد معاملاتی آتی 

برای دریافت کد آتی کالا باید مطابق مراحل زیر اقدام نمایید:

۱ثبت‌نام در سجام

اولین قدم برای دریافت کد آتی بورس کالا، ثبت‌نام در سامانه سجام است. پس از ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه سجام، باید در کارگزاری مدنظر خود ثبت‌نام کنید. پس از ثبت‌نام در سامانه سجام و احراز هویت، کد بورسی برای شما صادر می‌شود. سپس می‌توانید مراحل بعدی را طی کنید.

سامانه سجام

۲مراجعه به وب‌سایت Ebgo 

در گام دوم باید کد آنلاین مخصوص بورس کالا را دریافت کنید. نکته مهم این است که این کد با کد معاملاتی بازار سهام تفاوت دارد و افرادی که کد معاملاتی بازار سهام را دارند هم باید برای فعالیت در بازار آتی کد آنلاین بازار آتی را دریافت کنند. برای دریافت کد بازار آتی وارد سامانه خرید آنلاین بورس کالا شوید؛ سپس بر روی گزینه «اخذ کد آنلاین در بورس کالا» کلیک کنید.

ثبت نام در بورس آتی کالا

  • بعد از کلیک بر روی گزینه اخذ کد آنلاین در بورس کالا، وارد صفحه زیر خواهید شد. در این صفحه باید کد ملی و شماره‌ همراه خود را وارد کنید.

ثبت نام در سامانه ایبیگو کاریزما

  • پس از وارد کردن کد امنیتی در کادر مربوطه، بر روی گزینه کلیک کرده و به مرحله بعدی بروید. در این مرحله یک کد ۵ رقمی به شماره همراهی که در سامانه سجام ثبت کرده‌اید، ارسال خواهد شد. پس از دریافت کد تأیید، آن را در کادر مربوطه وارد و بر روی گزینه تأیید کلیک کنید.
  • بعد از وارد کردن کد ارسالی، اطلاعاتی که از شما در سامانه سجام ثبت شده است، نمایش داده خواهد شد. اطلاعات مربوطه را بررسی کنید و در صورت صحیح بودن، گزینه ادامه را بزنید. در صوتی که اطلاعات نمایش داده شده با مشخصات شما مغایرت دارد، برای اصلاح آن باید از طریق سامانه سجام اقدام کنید.

تکمیل مشخصات فردی در سامانه معاملات فیزیکی بورس کالا (EBGO)

  • پس از بررسی اطلاعات فردی، باید اطلاعات نشانی خود را وارد کنید.

بخش اطلاعات مالی در سامانه ایبیگو کاریزما

  • بعد از وارد کردن اطلاعات کاربر، در این مرحله باید اطلاعات شغلی خود را وارد کنید. توجه داشته باشید که در بخش نوع فعالیت، باید هدف خود از فعالیت در بازار بورس کالا را وارد کنید. اگر فعالیت مدنظر شما در لیست فعالیت‌ها وجود نداشت، گزینه «سایر» را انتخاب کنید.

بخش تکمیل اطلاعات شغلی در سامانه معاملات فیزیکی بورس کالا (EBGO)

  • بعد از وارد کردن اطلاعات شغلی، باید اطلاعات مالی خود را وارد کنید.

بخش اطلاعات مالی در سامانه ایبیگو برای دریافت کد آتی کالا

  • پس از تکمیل اطلاعات خود، باید متن تعهدنامه را مطالعه کرده و گزینه «قبول قوانین و مقررات» را انتخاب کنید. پس از تأیید توافق‌نامه، فرایند صدور کد معاملاتی آتی شما آغاز می‌گردد.

۳- افتتاح حساب در بانک‌های عامل

برای دریافت کد آتی بورس کالا نیاز به افتتاح ۲ حساب بانکی در اختیار و عادی در بانک عامل (سامان یا ملت) است که می‌توانید معرفی‌نامه افتتاح حساب را از طریق لینک‌های زیر دریافت کنید.

دریافت معرفی‌نامه افتتاح حساب بانک ملت برای دریافت کد آتی بورس کالا

دریافت معرفی‌نامه افتتاح حساب بانک سامان برای دریافت کد آتی بورس کالا

پس از دریافت معرفی‌نامه به بانک موردنظر مراجعه و نسبت به افتتاح حساب در بانک اقدام نمایید. توجه کنید که هر دو حساب در اختیار و عادی شما باید مربوط به یک بانک بوده و نوع حساب باید حساب «کوتاه‌مدت عادی» و حساب «قرض‌الحسنه» باشد. نامه مورد نیاز برای افتتاح حساب وکالتی در بانک

۴- اعلام شماره‌حساب در اختیار بورس کالا در سامانه ایبیگو

پس از افتتاح حساب، مجددا به سامانه ایبیگو کاریزما مراجعه کرده و گزینه «اعلام شماره‌حساب وکالتی و در اختیار» را انتخاب کنید. در صفحه مربوط به اطلاعات حساب، با کلیک بر روی گزینه افزودن، اطلاعات هر دو نوع حساب را وارد کنید. بعد از تکمیل اطلاعات حساب بانکی، وارد مرحله آپلود مدارک موردنیاز می‌شوید. در این مرحله صرفاً نیاز است عکس نمونه امضا خود را آپلود کنید. الزامی به آپلود سایر مدارک وجود ندارد.

درنهایت وارد مرحله تعهدات مشتری می‌شوید. در این مرحله با تیک زدن دو گزینه و قبول قوانین و مقررات و تأیید نهایی، یک پیام حاوی اینکه کد بورسی بازارهای فیزیکی و مالی شما نزد کارگزاری کاریزما با موفقیت ثبت گردید، به موبایل شما ارسال می‌شود. بعد از حدود ۲ روز کاری، نام کاربری و رمز عبور برای شما پیامک می‌شود.

موفقیت در ثبت نام برای دریافت کد آتی کالا

تفاوت حساب در اختیار بورس و حساب پشتیبان

برای دریافت کد معاملات آتی کالا، شما باید دو حساب بانکی «در اختیار بورس» و «پشتیبان» داشته باشید. اما تفاوت حساب در اختیار بورس و حساب پشتیبان چیست؟

حساب در اختیار بورس حسابی است متعلق به مشتری که تنها اجازه واریز وجه برای انجام معاملات را دارد. بورس کالا، بعد از ثبت درخواست انجام معامله توسط مشتری و برای تسویه وجوه معاملات وی در اتاق پایاپای، وجه مدنظر را از این حساب برداشت می‌کند. برداشت وجه از این حساب امکان‌پذیر نبوده و برای برداشت وجه باید یک حساب عادی یا همان پشتیبان داشته باشید. برای برداشت پول مشتری درخواست خود را به بورس کالا اعلام کرده و وجه موردنظر به‌حساب عادی و یا پشتیبان واریز می‌گردد.

۴- مراجعه به سامانه معاملات آتی کاریزما

پس از طی مراحل بالا و دریافت کد آتی کالا، برای انجام معاملات خود می‌توانید روی دکمه زیر کلیک کرده و اقدام به معامله در بازار آتی کالا نمایید.

سامانه معاملات بورس کالا کاریزما

مدارک لازم برای دریافت کد معاملات آتی کالا (اشخاص حقیقی)

مدارکی افراد حقیقی برای دریافت کد آتی کالا باید ارائه دهند شامل موارد زیر است:

  • اصل و تصویر شناسنامه از تمام صفحات
  • اصل و تصویر رو و پشت کارت ملی
  • نامه معرفی به بانک، از کارگزاری
  • کپی مدرک تحصیلی (حداقل دیپلم) برای دسترسی آنلاین
  • اطلاعات شماره‌حساب‌ها

مدارک مورد نیاز برای دریافت کد معاملات آتی کالا توسط وکیل

برخی از سرمایه‌گذاران ممکن است به دلیل مشغله یا عدم تمایل به انجام معاملات به‌صورت مستقیم، ترجیح ‌دهند که امور مربوط به معاملات خود را به وکیل خود بسپارند. در این صورت، وکیل با وکالت‌نامه معتبر می‌تواند به‌جای سرمایه‌گذار اقدام به انجام معاملات در بورس کند. در این صورت، مدارک زیر نیز برای افتتاح حساب مورد بررسی قرار می‌گیرد:

  • معرفی‌نامه وکیل
  • مدارک هویتی وکیل
  • وکالت‌نامه معتبر با مهر دفتر اسناد رسمی
  • تکمیل فرم مشخصات وکیل مشتریان کارگزاری

پس از تکمیل فرم مشخصات وکیل، ایشان می‌توند سایر امور مربوطه را انجام دهند. به‌علاوه، متقاضی امکان تغییر وکیل یا انجام معاملات توسط خودشان را در هر زمانی خواهند داشت.

مدارک لازم برای دریافت کد معاملاتی آتی (اشخاص حقوقی)

برای دریافت کد آتی حقوقی، ابتدا باید نماینده شرکت به یکی از شعب کارگزاری کاریزما مراجعه و فرم‌های مربوطه را دریافت و تکمیل کند. مدارک مورد نیاز برای صدور کد آتی اشخاص حقوقی به‌صورت زیر است:

  • تصویر روزنامه رسمی آگهی تأسیس
  • تصویر روزنامه رسمی آگهی آخرین تغییرات
  • تصویر اساسنامه
  • سرمایه ثبتی شرکت (مندرج در روزنامه رسمی)
  • مدارک ثبت شرکت
  • کد اقتصادی و اظهارنامه مالیاتی
  • معرفی نماینده شرکت برای پیگیری و انجام امور مربوطه
  • صورت‌های مالی آخرین دوره‌ شرکت و گزارش حسابرس رسمی و بازرس قانونی
  • معرفی صاحبان امضای مجاز
  • کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضای مجاز، تمامی اعضای هیئت‌مدیره و مدیرعامل

نحوه انتقال کد معاملاتی آتی به کارگزاری کاریزما

برای انتقال کد آتی خود به کارگزاری کاریزما، ابتدا باید از بسته بودن تمام معاملات خود در کارگزاری مبدأ اطمینان حاصل کنید. سپس با پشتیبانی کاریزما ارتباط بگیرید. برای اطلاع از خدمات کارگزاری کاریزما در زمینه معامله مشتقات اوراق بهادار، وارد لینک زیر شوید.

بازارهای مشتقه

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی نحوه دریافت کد آتی پرداختیم. کد معاملاتی آتی، به‌صورت منحصربه‌فرد برای هر شخص حقیقی و حقوقی صادر شده و لازمه فعالیت در بازار آتی است. برای دریافت این کد، ابتدا باید از طریق سامانه خرید آنلاین بورس کالا (ایبیگو کاریزما) اقدام نمایید. همچنین باید دو حساب بانکی در یکی از بانک‌های سامان یا ملت افتتاح کنید.

سوالات متداول

برای دریافت کد آتی از کاریزما، باید ابتدا کد بورسی داشته باشید. سپس وارد سامانه ایبیگوی کاریزما شده و پس از تکمیل اطلاعات خود، اقدام به افتتاح حساب در اختیار و عادی در بانک مدنظرتان نمایید. پس از ورود به سامانه ایبیگو و معرفی اطلاعات حساب‌های بانکی خود، کد بازار آتی برای شما صادر می‌شود.​

نیاز به افتتاح ۲ حساب بانکی در احتیار و عادی دارید که هر دو  نیز باید متعلق به یک بانک (سامان یا ملت) باشد.​​

برای واریز وجه می‌توان هم از طریق انتقال بانکی و هم از طریق درگاه پرداخت کارگزاری استفاده کرد.​​

مدارکی افراد حقیقی برای دریافت کد آتی کالا باید ارائه دهند شامل اصل و تصویر شناسنامه از تمام صفحات، اصل و تصویر رو و پشت کارت ملی، نامه معرفی به بانک، کپی مدرک تحصیلی (حداقل دیپلم) برای دسترسی آنلاین و اطلاعات شماره‌حساب‌ها است.​

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.