بورس کالا چیست؟ راهنمای کامل سرمایه گذاری در بورس کالا

بورس کالا چیست؟ راهنمای کامل سرمایه گذاری در بورس کالا

بورس کالا چیست
بورس کالا

بورس کالا بازاری است که در آن برخی کالاهای با ارزش عرضه می‌شود و متقاضیان با طی مراحلی ساده اقدام به خرید این کالاها می‌کنند. کالاهای مربوطه پس از بررسی کارشناسان بورس کالا قیمت‌گذاری و به خریداران عرضه می‌شوند. در این مقاله از کاریزما لرنینگ توضیح خواهیم داد که منظور از بورس کالا چیست و نحوه ثبت نام در بورس کالا چگونه است. همچنین مدارک مورد نیاز برای ورود به بورس کالا و محصولات عرضه شد‌ه در بورس کالای ایران را ذکر خواهیم کرد.

منظور از بورس کالا چیست؟

در بازار بورس کالا معمولاً کالاهای خام و فرآوری نشد‌ه مانند فلزات، محصولات پتروشیمی، سیمان، محصولات کشاورزی و… دادوستد می‌شوند. البته به تازگی خودرو نیز به لیست کالاهای قابل معامله در بورس کالا اضافه شد‌ه است. بزرگ ترین مزیت این بازار، نظارت بر قیمت‌های عرضه و تقاضا است که  که تمامی تولیدکنندگان، مصرف‌کنندگان و تجار کالا با حضور این نهادها، از مزایای قوانین و مقررات حاکم بر بورس برخوردار می‌شوند.

در بورس کالا چه چیزی معامله می شود؟

اغلب مردم به علت رایج شد‌ن خرید خودرو از بورس کالا در سالهای اخیر، از دیگر محصولات عرضه شده در این بازار بی‌اطلاع هستند. در حالیکه، دسته‌بندی کالاهای قابل معامله در بورس بسیار گسترده بوده و فقط شامل خودرو نمی‌شود.

مهم‌ترین کالاهای عرضه شده در بورس کالا که بازدهی چشمگیری را برای سرمایه‌گذارارن به ارمغان آورده‌اند، مواردی از قبیل زیر هستند:

  • محصولات صنعتی و معدنی: شامل گروه مس، سرب، روی، فولاد، آلومینیوم، سنگ آهن و…
  • فلزات گرانبها: مانند طلا، سکه و شمش طلا
  • فرآورده‌های نفتی: همچون قیر، روغن، عایق رطوبتی و…
  • محصولات پتروشیمی: مانند پلیمر و شیمیایی
  • محصولات کشاورزی: شامل طیف گسترده‌ای از مواد غذایی همچون برنج، پسته و زعفران، مرغ و جوجه یک روزه، ذرت و دانه‌های روغنی، پنبه و زیره و…

تاریخچه بورس کالای ایران

نخستین سازمان بورس کالای ایران در شهریور سال ۱۳۸۲ و تحت عنوان بورس فلزات شروع به کار کرد و یک سال بعد نیز بورس کالای کشاورزی راه‌اندازی شد. وظیفه راه‌اندازی سازمان بورس کالای ایران بر عهده شورای عالی بورس گذاشتـه شد. در نهایت، این شورا در جهت محقق کردن اهداف سوم و چهارم توسعه، شروع به راه‌اندازی بورس کالای ایران کرد.

بورس کالای ایران در ابتدا چهره متفاوتی با امروز داشت. طبق قانون مجلس شورای اسلامی که در تاریخ ۱ آذر ۱۳۸۴ تصویب شد دو بازار بورس کالای فلزات و کشاورزی با یکدیگر ادغام شدند. درنهایت، بعد از انجام مراحل قانونی و پذیره‌نویسی‌های لازم، در مهر ۱۳۸۶ بازار بورس کالای تهران رسماً فعالیت خود را آغاز کرد. بنابراین، بورس کالا یکی از زیرمجموعه‌های سازمان بورس اوراق بهادار است و فعالیت‌های آن توسط این سازمان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سایت بورس کالا چیست؟

سایت بورس کالای ایران یکی از مهم ترین ابزارها برای دسترسی و شناسایی عرضه‌ها، مشخصات عرضه و بازارهای مختلف بورس کالا ایران است. برای دسترسی به سايت بورس كالای ایران اینجا کلیک کنید.

برای دسترسی به تابلو معاملات، ابتدا وارد سایت بورس کالای ایران شد‌ه و سپس روی نمای بازارها و لینک اصلی کلیک کنید.

تابلو بـورس کالای ایران

سپس از طریق نوار بالایی می‌توانید به تابلو معاملاتی تمام بازارهای بورس کالا دسترسی داشته باشید.

بورس کـالای ایران

تا اینجای مقاله فهمیدید که بورس کالا چیست و چگونه می‌توان به آن دسترسی یافت. در ادامه شما را با انواع بازارهای بورس کالا در ایران آشنا خواهیم کرد.

انواع بازارهای بورس کالای ایران

بورس کـالا، خود از بازارهای متفاوتی تشکیل شد‌ه است. به عنوان مثال در یک بازار شاهد معاملات فلزات هستیم، در یک بازار شاهد معاملات گواهی تمام سکه بهار آزادی.

در زیر تمامی انواع بازارهای بورس کالای ایران را معرفی می‌کنیم:

1- بازار فیزیکی بورس کالا

همان طور که از نام این بازار پیداست، درآن محصولات فیزیکی معامله می‌شوند. در این بازار، محصولات مهم و مختلفی مانند انواع محصولات پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی، محصولات کشاورزی و همین‌طور انواع محصولات صنعتی و معدنی دادوستد می‌شود.

براین‌اساس، فروشنده یک قیمت برای عرضه محصول اعلام می‌کند و متقاضیان آن، باتوجه به حجم و عرضه قیمت‌های مختلفی را که برابر باقیمت فروشنده و یا بالاتر از قیمت پیشنهادی فروشنده است به او پیشنهاد می‌کنند که در مرحله آخر، محصول به بالاترین قیمت پیشنهادی فروختـه می‌شود. همچنین محصولات این بازار قابل معامله در بازار هدف داخلی و خارجی است.

از نظر انواع قرارداد نیز در بازار فیزیکی بورس، سه نوع قرارداد با نام‌های نقدی، نسیه و سلف منعقد می‌شوند که در ادامه مطلب، هر یک از این قراردادهای بازار فیزیکی را توضیح داده‌ایم.

2- بازار فرعی بورس کالا

محصولاتی که به دلایل مختلف ازجمله تأیید کیفیت توسط متقاضی به مراجعه حضوری نیاز دارند یا اینکه عرضه آن‌ها تداوم ندارد یا به هر دلیل دیگری نمی‌توانند در بازار فیزیکی حضورداشتـه باشند، در بازار دیگری تحت عنوان بازار فرعی دادوستد می‌شوند.

محصولات این بازار نیز عبارتند از محصولات پتروشیمی، کشاورزی، معدنی، پلیمر و صنعتی و… که قابل عرضه در معاملات داخلی و خارجی هستند. بنابراین در این بازار، عرضه‌کنندگان بیشتری می‌توانند حضور پیدا کنند و محصولات خود را به فروش برسانند.

3- بازار مالی بورس کالا

این بازار جهت جذب سرمایه‌گذاران بیشتر و فراگیرتر شد‌ن بورس کالا تأسیس‌ شد‌ه است و شامل سه زیرمجموعه با نام‌های گواهی سپرده کالایی، صندوق‌ سرمایه‌گذاری کالایی و قرارداد سلف موازی استاندارد است.

  • گواهی سپرده کالایی

در این نوع بازار مالی، مقداری کالا به بخش انبار سپرده‌شده و انباردار یک قبض برای کالا صادر می‌کند که این قبض پشتوانه آن است. البته این قبض در صورتی صادر می‌شود که مسئول انبار، کیفیت محصولات را تأیید کرده باشد. این قبض از طریق افراد متقاضی حضور در بازار مالی بورس کالا، در اتاق پایاپای سپرده‌شده و افراد از طریق آن می‌توانند گواهی سپرده کالایی را دریافت کرده و دادوستد محصولات خود را آغاز کنند.

در واقع گواهی سپرده کالایی، برای خرید و فروش یک محصول قبل از تحویل آن است. شما می‌توانید گواهی سکه را خرید کرد‌ه و قبل از تحویل هم در تابلوی معاملات آن را بفروشید. درحال حاضر نخود، زعفران، سکه طلا، سیمان، زیره و برخی محصولات فلزی دارای گواهی سپرده کالایی می‌باشند.

  • صندوق‌ سرمایه‌گذاری کالایی

در این نوع بازار مالی، هزینه‌های اضافی مربوط به انبارداری و حمل‌ونقل حذف‌شده و سرمایه‌گذاران می‌توانند به‌جای خرید محصول، صندوق آن را خریداری کنند. درواقع، صندوق سرمایه‌گذاری کالایی بر روی کالای خاصی که منظور تشکیل آن بوده سرمایه‌گذاری کرده و سایر افراد متقاضی جهت سرمایه‌گذاری بر روی این کالا می‌توانند واحدهای صندوق را خریداری کنند. درحال حاضر دو نوع صندوق کالایی مبتنی بر طلا و زعفران در بازار بورس فعال هستند.

  • قرارداد سلف موازی استاندارد

در این نوع قرارداد، عرضه‌کننده محصول می‌تواند مبلغ کالایی را که فروختـه است پیش از تحویل آن دریافت کند. این قرارداد شبیه قرارداد سلف است که در قسمت انواع قرارداد بورس توضیح خواهیم داد. البته ازنظر داشتـن بازار ثانویه، شباهتی به قرارداد سلف ندارد و تنها کلیات آن شبیه این قرارداد است.

نحوه انجام معامله

4- بازار مشتقه بورس کالا

هدف از تأسیس بازار مشتقه سازمان بورس کالا، مدیریت ریسک قیمت و بهره مندی از اهرم و همچنین تضمین معاملات است. نحوه فعالیت این بازار این‌گونه است که یک دارایی خاص عرضه‌شده و بر روی آن، قراردادهایی تنظیم می‌شود. منظور از دارایی خاص نیز هر محصولی می‌تواند باشد.

از محصولات غذایی مانند زعفران و پسته گرفتـه تا انواع محصولات پتروشیمی و فلزات گران‌بها قابل معرفی به‌عنوان دارایی پایه هستند. همچنین در این بازار بورس کالا، دو مدل قرارداد با نام‌های قرارداد آتی و قرارداد اختیار معامله منعقد می‌شود که این قراردادهای معاملاتی را در ادامه توضیح داده‌ایم.

انواع قراردادها در بورس کالای ایران

در قسمت زیر به توضیح انواع قراردادها در بورس کالای ایران پرداختیم:

  • قرارداد نقدی (spot)

در این نوع قرارداد، خریدار تمام مبلغ توافق شد‌ه را به همراه کارمزد کارگزار پرداخت کرد‌ه و عرضه‌کننده محصول نیز آن را در مدت حداقل سه روز به خریدار تحویل می‌دهد. به همین خاطر از این قرارداد با نام قرارداد تحویل فوری هم یاد می‌کنند. البته هزینه محصول نیز باید در عرضه سه روز پرداخت شود.

  • قرارداد سلف (forward)

در قرارداد سلف، مبلغ توسط خریدار پرداخت‌شده اما زمان تحویل آن در روزی است که در قرارداد منعقدشده و مورد تأیید طرفین قرار گرفتـه است. بنابراین تحویل محصول در آینده انجام می‌گیرد و تسویه آن در همان ابتدای انعقاد قرارداد صورت می‌گیرد که این نوع توافق در بازار فیزیکی بورس کالا مرسوم است.

  • قرارداد نسیه (credit)

همان‌طور که از نام این قرارداد معلوم است امکان نسیه وجود داشتـه و خریداران می‌توانند مبلغ توافق‌شده را به‌صورت نسیه و در زمان‌بندی‌های معین‌شده پرداخت کنند. تحویل کالا نیز در مدت سه روز بعد از انعقاد قرارداد صورت می‌گیرد.

  • قرارداد آتی

در قرارداد آتی که به معنای آینده است کلیه امور معامله از پرداخت وجه گرفتـه تا تحویل کالا در زمان آینده و طبق قیمت توافق شد‌ه انجام می‌گیرد. بنابراین هنگام رسید‌ن زمان معامله، وجه مورد نظر پرداخت‌شده و کالا در اختیار خریدار قرار می‌گیرد.

انواع قراردادها

  • قرارداد اختیار معامله (optin)

قرارداد اختیار معامله، قراردادی است که یک نفر اختیار یا حق معامله فرد دیگری را خریداری کرده و به دست می‌آورد. این قرارداد در دو مدل مختلف تحت عناوین اختیار خرید و اختیار فروش منعقد می‌شود و در هر یک از آن‌ها، خریداران و عرضه‌کنندگان شروع به معامله با یکدیگر می‌کنند.

  • قرارداد سلف موازی استاندارد

قراردادی که مقدار معینی کالا براساس مشخصات قرارداد به فروش می رسد. وجه مذکور باید نقدی در مهلت تسویه و طبق مشخصات قرارداد، پرداخت و کالا در سررسید تحویل شود. خریدار می‌تواند معادل کالای خریداری کرده را طی قرارداد سلف موازی استاندارد با شرایط زیر به فروش برساند:

  • هر قرارداد سلف موازی استاندارد مستقل از قراردادهای دیگر است.
  •  طی آن معادل کالای خریداری شد‌ه، به فروش می‌رسد.
  • مطابق مشخصات قرارداد در عرضه اولیه، منعقد می‌شود.

همزمان با عقد قرارداد سلف موازی استاندارد، عقد حواله‌ای منعقد می‌شود که براساس آن فروشنده، تحویل کالا را به عرضه‌کننده حواله می‌کند و عرضه‌کننده متعهد به تحویل کالا بر اساس حواله مذکور خواهد بود.

چگونه در بورس کالا ثبت نام کنیم؟

قبل از اینکه نحوه دریافت کد بورسی کالا را بدانیم، حتما باید در سامانه سجام ثبت نام کنیم:

گام اول: ثبت نام در سامانه سجام

اولین گام برای ثبت نام در بورس کالا این است که افراد متقاضی ابتدا در سامانه سجام ثبت‌نام کنند. سامانه جامع اطلاعات مشتریان که به اختصار سجام نامید‌ه می‌شود، توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و برای ارائه خدمات یکپارچه و فراگیر به فعالان بازار سرمایه ایجاد شد‌‌ه است. سجام سامانه‌ای است که برای جمع‌آوری و تجمیع سوابق معاملاتی سهامداران ایجاد شد‌ه و سهامداران به‌راحتی می‌توانند دارایی‌های خود را در این سامانه مشاهده و از سودهای دریافتی نیز اطلاع پیدا کنند.

گام دوم: ثبت نام در کارگزاری

در گام دوم، فرد متقاضی باید در یک کارگزاری بورس کالا ثبت نام کند. ثبت نام در کارگزاری باعث می‌شود که فرد راحت‌تر به معاملات در بورس کالا بپردازد. در نتیجه بعد از اینکه فرد در سایت سجام ثبت نام کرد، باید در کارگزاری ثبت نام کند و سپس اقدام به گرفتـن کد آنلاین از بورس کالا شود.

ثبت نام در کارگزاری

برای مشاهده تمام مراحل ثبت نام در بورس کالای ایران می‌توانید به مقاله ” نحوه دریافت کد بورس کالا ” مراجعه کنید.

ورود به بورس کالاها

چگونه وارد بورس کالا شویم؟

بعد از طی کردن مراحل ثبت نام، می‌توانید در بورس کالا معامله انجام دهید. مراحل معامله در بورس کالای ایران به ترتیب زیر است:

  1. پرکردن فرم ثبت سفارش نزد کارگزار و پیشنهاد قیمت
  2. واریز حداقل سپرده مورد نیاز معامله به حساب کارگزار نزد اتاق پایاپای
  3. انتقال سفارش مشتری به تالار معاملات توسط کارگزار
  4. شرکت در حراج توسط کارگزار و انجام معامله در تالار
  5. واریز باقیمانده وجه معامله پس از کسر سپرده اولیه به حساب کارگزار نزد اتاق پایاپای
  6. تسویه اسنادی معاملات در اتاق پایاپای و صدور اسناد معاملاتی
  7. تسویه مالی معاملات در اتاق پایاپای
  8. نقل و انتقال وجوه پس از کسر هزینه‌ها به حساب معامله‌گران از طریق حساب بانکی

قبل از ورود به بورس کالا و معامله در آن، باید به نکات زیر توجه کنید:

  • در مورد برخی کالاها محدودیت حداقل حجم مقدار کالا نیز وجود دارد.
  • در مورد برخی شرکت‌ها نیاز به استعلام یا تاییدیه از برخی مراجع وجود دارد.
  • برخی کالاها نیاز به اخذ مجوز از مراجع مربوطه دارند. به‌طور مثال کالاهای تولیدی پتروشیمی‌ها و برخی کالاهای دیگر نیاز به ثبت نام مشتری در سامانه بهین‌یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و تایید و ارسال سهمیه به بورس توسط بهین‌یاب دارند.
  • بعضی کالاها نیز نیاز به پروانه بهره‌برداری، گواهی استاندارد اجباری یا معرفی توسط وزارت صمت یا سایر ارگان‌ها دارند.

حداکثر ساعت تسویه در بورس کالا چه ساعتی است؟

مشتری بعد از انجام معاملات در بورس کالا باید وجه معامله را ظرف سه روز کاری تسویه کند تا مراحل خرید وی تکمیل شود. به طوریکه، وجه معامله باید تا پایان ساعت 15 روز سوم معامله تسویه شود. علت این امر آن است که کارگزاری‌ها قبل از ساعت 15 روزهای کاری باید فیش‌های واریزی و مدارک قراردادها را به اتاق پایاپای ارسال کنند.

لازم به ذکر است که مهلت تسویه انواع کاهای عرضه شد‌ه در بورس با یکدیگر متفاوت هستند. برای مثال، قراردادهای صادراتی بورس کالا از 5 تا 10 روز کاری پس از معامله مهلت دارند تا تسویه کنند.

جریمه فسخ قرارداد در بورس کالا چند درصد است؟

در صورتی‌که مشتری پس از سه روز کاری وجه معامله را تسویه نکند، قرارداد وی فسخ خواهد شد. در این صورت، خریدار بایستی میزان مشخصی از مبلغ معامله (که بسته به نوع کالا از جانب کارگزاری مربوطه تعیین می‌شود) را به اضافه کارمزد طرفین واریز نماید.

جهت خرید در بورس کالا چه مدارکی باید تکمیل شوند؟

برای صدور کد مشتریان حقوقی و حقیقی ایرانی نیاز به مدارک و مراحلی است که در زیر خواهیم گفت:

  • تکمیل فرم درخواست کد مشتری نزد کارگزار
    • مدارک هویتی شرکت شامل:
    • اساسنامه یا مستندات تاسیس شرکت یا موسسه
    • آخرین روزنامه رسمی تغییرات و مدیران و دارندگان امضای مجاز شرکت یا موسسه
    • تصویر شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضای مجاز و مدیرعامل یا رئیس شرکت یا موسسه (این موارد بایستی توسط کارگزار برابر با اصل شود)
  • مدارک مالی شرکت شامل اظهارنامه مالیاتی آخرین دوره مالی (در صورت وجود) و کد اقتصادی

نکات عمومی در خصوص کیفیت مدارک و فرایند صدور کد بورس کالا

قبل از تهیه مدارک مورد نیاز برای ورود به بورس کالا، باید به تمامی نکات زیر توجه نمایید:

  1. بورس مجاز است جهت احراز هویت مشتریان به مراجع قانونی مراجعه و تاییدیه دریافت کند. بدیهی است صدور کد منوط به تایید اصالت مدارک است و با خاطیان برخورد قانونی می‌شود.
  2. مشتری موظف است در هر زمان بنا به درخواست بورس نسبت به ارائه مدارک و مستندات مجددا اقدام کند. در صورت عدم ارائه، کد مشتری غیر فعال می‌شود.
  3. مشتری موظف است هرگونه تغییر در مدارک و مستندات را به بورس اعلام کند. توجه به تاریخ انقضای مدارک و بروزرسانی آن نزد بورس در تعهد مشتری است.
  4. در صورتی که مشتری وکالت انجام معاملات خود را بطور رسمی به وکیل منتقل کرد‌ه باشد، برای وکیل حسب نوع شخصیت آن (حقیقی-حقوقی) نیز بایستی مدارک بطور کامل ارائه شود.

ساختار بورس کـالا

شرایط بورس کالا چیست؟

هر کالایی که در این بازار عرضه می‌شود از تمام جوانب مورد بررسی قرار می‌گیرد و تا زمانیکه اصل بود‌ن آن ثابت نشود در بازار بورس کالا ارائه نمی‌شود که خود این موضوع باعث جذب اعتماد متقاضیان و خریداران شد‌ه است. در طرف مقابل نیز فروشنده دغدغه دریافت وجه را ندارد؛ زیرا پرداخت وجه توسط اتاق پایاپای صورت گرفتـه و تسویه طبق قرارداد انجام می‌گیرد. بنابراین سرمایه‌گذاری در بورس کالا درنهایت اعتماد صورت گرفتـه و در این محل، افراد سودجو نمی‌توانند ورود کنند.

مزایای ورود به بورس کالا چیست؟

حتما از خود می‌پرسید که مزیت سرمایه‌گذاری در بورس کالا چیست؟ از مزایای سرمایه‌گذاری در بورس کالا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. معاملات در بورس کالا، متشکل و سازمان یافتـه، قانونمند، قابل نظارت، شفاف، عادلانه، رقابتی و کم هزینه است.
  2. در بورس کالا، امکان پوشش، توزیع و انتقال ریسک وجود دارد.
  3. در بورس کالا، کیفیت و کمیت کالا و مبلغ معامله و مدت معامله تضمین شد‌ه است.
  4. کشف قیمت در بورس کالا از طریق حراج حضوری و بصورت شفاف صورت گرفتـه و با حذف رانت باعث فسادزدایی از بازار معاملات می‌گردد.
  5. پذیرش کالا جهت فروش در بورس کالا منوط به داشتن استانداردهای اجباری برای آن کالا بود‌ه و از این راه کیفیت کالا در بورس تضمین می‌گردد.
  6.  در بورس کالا، مبداء کالا مشخص و تضمین شد‌ه است.
  7. در مقایسه با تشریفات مناقصات و مزایدات سرعت انجام معاملات در بورس کالا بسیار بالاتر بوده و جریان معاملات از امنیت کامل برخوردار است.
  8. در صورت بروز اختلاف میان طرفین معامله، بورس کالا دارای مراجع اختصاصی بررسی و رسیدگی به دعاوی بوده و سرعت رسیدگی به دعاوی مطرح شد‌ه در مقایسه با دادگاه های عادی بالاتراست.
  9. با استفاده از ابزارهای مالی مانند قراردادهای سلف و سلف استاندارد و سازوکار اوراق بهادار مبتنی بر کالا، امکان تامین مالی بنگاه‌ها از این طریق وجود دارد.
  10. بخشی از هزینه‌های مرتبط با فروش و بازاریابی باتوجه به وجود بازار مستقیم و بدون واسطه در بورس کالا حذف می‌شود.
  11. وجود شفافیت در معاملات بورس کالا و حذف هرگونه عاملی که در حوزه فروش، منجر به ایجاد رانت خواهد شد.

کالاهای عرضه شده در بورس

اهداف بورس کالای ایران چیست؟

یکی از اهداف بورس کالای ایران این است که مشکلات رایج در بازار سنتی را رفع کند و تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بتوانند در یک محیط امن و تحت نظارت کارشناسان حرفه‌ای با یکدیگر همکاری داشته باشند. بنابراین هدف اصلی این بازار، ایجاد یک فضای امن و کنار زد‌ن محدودیت‌ها و نقاط ضعف بازار سنتی است که به‌خوبی موفق شد‌ه است این مشکلات را برطرف کند.

در این بازار، هر دو طرف معامله موظف به انجام تعهدات خود هستند که این پایبند بود‌ن به معامله و شفاف‌سازی قیمت کالاهای اساسی باعث کنار زد‌ن واسطه‌ها شد‌ه است. همه این موارد به کنترل بازار و کاهش ریسک خرید محصول در بازار سنتی کمک کرد‌ه است که این موارد و انجام معاملات سالم از اهداف بورس کالای ایران به‌حساب می‌آیند.

آیا معامله در بورس کالای ایران محدودیتی هم دارد؟

در بورس کالای ایران شاهد محدودیت‌هایی هستیم که این محدودیت‌های اعمال‌شده در جهت کنترل بیشتر بازار و رونق آن صورت گرفتـه است. برای مثال، میزان خرید سرمایه‌گذار نباید از یک حد مشخص‌شده کم‌تر باشد. محدودیت دیگر مربوط به نحوه فعالیت عرضه‌کننده است و این افراد باید به‌صورت مداوم و پیوستـه در بازار بورس کالای ایران فعالیت داشتـه باشند و عدم فعالیت آن‌ها باعث اخراج از بازار می‌شود.

در نهایت بورس کالا چیست و شامل چه کالاهایی است؟

در این مقاله از کاریزما لرنینگ به طور مفصل گفتیم که بورس کالا چیست و برای ثبت نام در آن چه مراحلی را باید طی کنید. همچنین مراحل گام به گام دریافت کد بورس کالا، نحوه مشاهده سایت بورس کالا و کالاهای عرضه شد‌ه در این بازار را شرح دادیم.

امید است مطالب مندرج در این مقاله شما را با نحوه ثبت نام در بورس کالا و خرید از آن به خوبی راهنمایی کرده باشد. چنانچه متوجه نشدید بورس کالا چیست و چگونه می‌توان در آن معامله کرد، پیشنهاد می‌کنیم دیگر مقالات مربوط به حوزه ورود به بورس را مطالعه نمایید.

سوالات متداول

بورس کالا یک بازاری پیشرفته و نظام‌مند است که در آن کالاهای متنوع و گوناگونی بر اساس عرضه و تقاضای مشتریان قیمت‌گذاری و عرضه می‌شوند. خرید کالا از بورس مزایای خاص خود را دارد که در مقاله فوق به طور کامل بدان اشاره کردیم.

بله، در صورتی که مشتری دسترسی به درگاه معاملات برخط داشته باشد، می‌تواند به صورت آنلاین اقدام به معامله نمایند​.

در سایت بورس کالای ایران به نشانی : www.ime.co.ir

بله. با مراجعه به سامانه ebgo کاریزما می‌توانید کد بورسی دریافت نمایید. 

در بورس کالای ایران کالاهای بسیار زیادی معامله می‌شوند که رایج‌ترین آنها شامل طلا، سکه، شمش، خودرو و املاک است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.