پادکست کاریزما – قسمت 92

پادکست کاریزما – قسمت 92

Podcast New
پادکست ها

قسمت ۹۲ پادکست کاریزما: جنگ سرما؛ جهان با بحران انرژی چه می‌کند؟
مهمان: فرهاد جوانمردی (کارشناس ارشد بازار سرمایه)

آنچه در این قسمت می‌شنوید:

1:20 اخبار مهم ایران و جهان
4:08 بررسی هفتگی اقتصاد و بازارهای مالی
8:34 مصاحبه اختصاصی
23:32 بیوگرافی توماس سارجنت

 

 

با توجه به تحلیل هفته گذشته ما شاهد نزول شاخص کل بودیم و به محدوده حمایتی اعلام شده نزدیک شدیم. در آخر هفته هم شاهد معاملات بهتری نسبت به اول هفته بودیم. چه اتفاقاتی در این هفته افتاد؟در هفته‌ای که گذشت ما شاهد این بودیم که شاخص کل به محدوده 1380 هزار واحد هم رسید و در روز سه شنبه وضعیت معاملات بهتر شد ولی روز چهارشنبه همه هیجان آن خوابید.

نکته که وجود دارد حمایت شاخص در میانه‌های کانال 1300 هزار واحد و در این مسیر قطعا نوساناتی وجود دارد. به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به محدوده 1350 هزار واحد سرمایه گذاران می‌توانند گروه‌هایی که از نظر بنیادی و تکنیکالی مناسب هستند را زیر نظر بگیرند به عنوان مثال گروه دوده یکی از گروه‌های خوب بازار است که دوستان میتونند بر روی سایت کاریزما کل صنعت و نمادهای مهم این گروه را مشاهده کرده و تصمیم گیری کنند. عامل دیگری که می‌تواند تاثیرگذار باشد متغیرهای جهانی است. در این هفته گزارش تورم آمریکا به هیچ عنوان مناسب نبوده و همین موضوع باعث احتمال افزایش 100 نقطه پایه نرخ بهره آتی ایالات متحده را برای نشست فدرال رزرو در سپتامبر پس از انتشار CPI را از 19 درصد به 35 درصد افزایش داد که همین موضوع باعث می‌شود فشار بر روی کامودیتی‌ها و بازارهای سهام دنیا بیشتر شود و قطعا بازار سهام ایران را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. دلار با خبرهای نه چندان مطلوب برجامی دوباره به بالای 30 هزار تومان برگشته است.

با توجه به آمار نقدینگی و وضعیت پول و شبه پول که بانک مرکزی منتشر کرده است پول سرگردان در کشور به شدت زیاد شده و ادامه همین وضعیت می‌تواند بازارها را با مشکل رو به رو کند. هر چند به نظر می‌رسد بانک مرکزی با ابزارهایی که دارد در حال کنترل کردن این موضوع ولی همانطور که بارها گفتیم بازار دلار فعلا با توجه به این وضعیت نقدینگی توان کاهش نداشته و می‌تواند در محدوده‌های 28 تا 32 هزار تومان نوسان کند . این وضعیت کاملا نشان دهنده رکود معاملاتی در این بازار هم وجود دارد بلکه وقتی شما در یک بازار صرفا نوسان قیمتی مشاهده می‌کنید قطعا رکود در آن بازار حاکم شده است. این رکود نه تنها در بازار دلار و بازار سرمایه ایجاد شده بلکه در بازار خودرو هم مشاهده می‌شود و نمونه بارز آن عرضه شاهین در بورس کالا بود که نه تنها مازاد عرضه را نشان داد بلکه حدود 15 میلیون تومان هم زیر قیمت بازار آزاد معامله شد.در نتیجه فعلا سقف قبلی دلار خیلی بعید به نظر می‌رسد که شکسته شود و از طرف دیگر هم خیلی بعید است که کاهش‌های قابل توجهی در آن دیده شود و این سناریو صرفا در صورتی که خبر عجیب و غریبی اتفاق نیفتد محتمل است.

اخبار مهم هفته

خبرهای این هفته را با مرور اتفاقات بین‌المللی شروع می‌کنیم دویست روز پس از حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین، کی‌یف ادعا کرد که ارتش این کشور بخش‌های وسیعی از جنوب و شرق را در جریان ضدحمله‌ای برنامه‌ریزی شده پس گرفته و ضربه سنگینی به نیروهای روسی وارد کرده است. فرمانده کل ارتش اوکراین نیز مدعی شد؛ ۳ هزار کیلومترمربع از اراضی اشغال شده آزاد شد و به ۵۰ کیلومتری مرز روسیه رسیده‌ایم. اخباری که این هفته از توافق برجام شنیدیم چندان خوشایند نبود. تروئیکای اروپایی یعنی فرانسه، آلمان و انگلیس روز شنبه با صدور بیانیه مشترکی مدعی شدند که ایران از فرصت دیپلماتیک حساس استفاده نکرده است و مدعی شدند ایران در عوض به گسترش برنامه هسته ای خود به نحوی فراتر از هرگونه توجیه غیرنظامی قابل قبول ادامه می‌دهد. از سویی دیگر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: علیرغم اعلام آمادگی آژانس برای تعامل بدون تاخیر با ایران برای حل مسائل پادمانی، ایران با آژانس تعاملی نداشته است. در نتیجه، هیچ تحولی در این دوره صورت نگرفته و هیچ یک از مسائل باقی مانده حل نشده است. بنابراین، تمام این مسائل پادمانی باقی مانده است.

داده‌های کلان اقتصادی و مهم آمریکا این هفته منتشر شد. طبق آمار منتشر شده شاخص بهای مصرف کننده ماهانه آمریکا در آگوست 0.1 درصد اعلام شد. این در حالی است که انتظارات از این شاخص منفی 0.1 درصد بود. شاخص بهای مصرف کننده سالانه نیز 8.3% اعلام شد که 0.2 درصد بیشتر از انتظارات بود. به دنبال این اتفاق قیمت بیت کوین، طلا و کامودیتی ها کاهش یافتند. از اخبار جهانی که بگذریم در داخل کشور و در بورس کالا این هفته یک خودروی دیگر نیز عرضه شد. براساس اطلاعیه عرضه بورس کالای ایران، 200 دستگاه خودروی شاهین روز سه شنبه 22 شهریور ماه در بورس کالای ایران عرضه شد که از این مقدار 39 دستگاه در قیمت پایه معامله شد و تا کنون نیز 6 دستگاه دیگر در سامانه مچینگ (matching) معامله شده است. قیمت پایه این خودروی تولیدی سایپا در بورس کالا 304میلیون تومان بود. مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق گفت: وزارت نیرو در تلاش است که مشترکان بالای یک مگاوات را نیز به زودی و از مهر ماه سال جاری وارد بورس انرژی کند تا عملا یک سوم از برق مصرفی کشور از طریق بورس معامله شود. عرضه گاز روسیه از طریق سه مسیر اصلی به اروپا، در ۱۲ ماه گذشته، تقریبا ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

جنگ سرما؛ جهان با بحران انرژی چه می‌کند؟

مسکو، مسائل فنی ناشی از تحریم‌های غربی را عامل این کاهش عرضه اعلام کرده است که قیمت تحویل گاز در زمستان امسال را چندین برابر خواهد کرد. افزایش قابل ملاحظه قیمت گاز در اروپا که به واسطه محدودیتهای ارسال گاز از روسیه؛ اروپا را مورد تهدید قرار است باعث شده سهمیه‌‌‌بندی و کاهش مصرف انرژی از هم اکنون توسط اروپایی‌ها در دستور کار قرار گیرد و از سویی بحران ایجاد شده و افزایش قابل توجه قیمت انرژی صنایع و کارخانه‌های بسیاری را در اروپا با تعطیلی مواجه کرده است. به همین دلیل قصد داریم با اقای فرهاد جوانمردی کارشناس ارشد بازار سرمایه گفتگو کنیم:

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.