صندوق تضمین اصل سرمایه چیست و چه مزایایی دارد؟

صندوق تضمین اصل سرمایه چیست و چه مزایایی دارد؟

صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما
صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صندوق تضمین چیست؟ چه نکات و مزایایی دارد؟ چگونه می‌توان در آن سرمایه‌گذاری کرد؟ این‌ها سوالات رایجی هستند که اغلب سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سرمایه با آن مواجه می‌شوند.

صندوق تضمین، یکی از جدیدترین ابزارهای سرمایه‌گذاری است که با استفاده از آن، می‌توانید با حذف ریسک‌های موجود در بازار بورس، اصل سرمایه اولیه خود را حفظ کرده و از صعود بازار، بازدهی مناسبی کسب کنید. 

در این مقاله از کاریزما لرنینگ، ضمن بررسی این سوال رایج سرمایه‌گذاران که صندوق تضمین چیست، به معرفی جامع صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما می‌پردازیم.

صندوق تضمین چیست؟

صندوق تضمین، نوعی صندوق مختلط است که حداقل ۳۰٪ و حداکثر ۷۰٪ از دارایی‌های خود را در سهام شرکت‌ها و سایر آن را در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کند. در واقع مدیریت صندوق می‌تواند با توجه به شرایط بازار، ترکیب دارایی‌های موجود در پرتفوی صندوق را به‌نحوی تغییر دهد تا بیشترین بازدهی حاصل شود. 

برای مثال، در بازار صعودی، حداکثر ۷۰ درصد دارایی‌های صندوق را در سهام و ۳۰ درصد مابقی را در درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کند. همچنین در بازار نزولی می‌تواند دارایی‌های صندوق را به نحوی تغییر دهد که با افزایش میزان اوراق درآمد ثابت و کاهش دارایی‌های پرریسک، سرمایه‌گذاران ضرر کمتری را تجربه کنند. 

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط، به دلیل ترکیب دارایی‌های مختلف در پرتفوی خود، ریسک متوسطی دارند. با این حال، برخی از سرمایه‌گذاران، به دنبال سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مختلط هستند، اما نمی‌خواهند ریسک کنند. صندوق‌های تضمین اصل سرمایه برای پاسخگویی به نیاز این افراد ایجاد شده‌اند.

با استفاده از این صندوق، افراد می‌توانند ضمن سرمایه‌گذاری در یک صندوق مختلط که در بلندمدت دارای بازدهی بیشتری از صندوق‌های درآمد ثابت و سود بانکی است، نگرانی بابت ضرر و زیان اصل دارایی خود نداشته باشند.

صندوق تضمین یک صندوق مختلط با قابلیت تضمین اصل سرمایه است.

انواع صندوق تضمین چیست؟

صندوق‌های تضمین براساس نحوه سازوکار به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • صندوق سرمایه‌گذاری با تضمین اصل مبلغ سرمایه‌گذاری توسط رکن ضامن

در این نوع صندوق، یک شخص ثالث به عنوان رکن ضامن، در ازای دریافت یک کارمزد ثابت، اصل مبلغ سرمایه‌گذاری شما را در برابر کاهش ارزش ناشی از نوسانات بازار تضمین می‌کند. به این ترتیب، در صورتی که روند بازار نزولی شد‌ه و اصل سرمایه شما دچار زیان گردد، رکن ضامن، اصل سرمایه شما را تضمین کرده و در صورت تمایل به خروج از صندوق، اصل سرمایه را بدون ضرر و زیان به شما پرداخت خواهد کرد. 

ضمانت این نوع از صندوق‌ها، توسط سبدگردان صورت می‌گیرد. در نظر داشته باشید که شرکت سبدگردانی که ارائه‌دهنده صندوق است باید از لحاظ قدرت مالی و حسن سابقه، مورد قبول سازمان بورس و اوراق بهادار باشد. این موضوع، نگرانی افراد از اعتبار رکن ضامن را برطرف خواهد کرد.

همچنین سازوکار واحدهای این صندوق‌ به صورت صدور و ابطالی است و حداقل مبلغ برای سرمایه‌گذاری در این صندوق توسط شرکت ارائه‌دهنده مشخص می‌شود.

  • صندوق سرمایه‌گذاری با تضمین اصل مبلغ سرمایه‌گذاری توسط دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری ممتاز

در این صندوق، دو نوع واحد سرمایه‌گذاری به نام‌های عادی و ممتاز وجود دارد. واحدهای عادی مبتنی بر صدور و ابطال و واحدهای ممتاز، قابلیت معامله در بازار بورس را دارند. 

به‌علاوه، تنها واحدهای عادی دارای قابلیت تضمین اصل سرمایه هستند. دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری ممتاز، در ازای دریافت کارمزد از دارندگان واحدهای عادی، اصل مبلغ سرمایه‌گذاری آن‌ها را در برابر کاهش ارزش ناشی از نوسانات بازار تضمین می‌کنند.  به‌عبارتی، در صورت کاهش اصل سرمایه واحد‌های عادی، مابه‌التفاوت ارزش روز واحد‌های عادی با اصل سرمایه آن‌ها، از طریق سرمایه دارندگان واحد‌های ممتاز جبران می‌شود.

شروع فعالیت صندوق‌های تضمین اصل سرمایه

سازمان بورس و اوراق بهادار در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، موافقت خود را با راه‌اندازی نوع جدیدی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت عنوان «صندوق سرمایه‌گذاری مختلط با تضمین اصل مبلغ سرمایه‌گذاری» اعلام کرد.

با تو‌جه به اینکه صندوق‌های تضمین‌ با رکن ضامن، تنها دارای واحدهای مبتنی بر صدور و ابطال هستند، پس از اتمام پذیره‌نویسی واحد‌ها، صندوق‌ تاسیس شد‌‌ه و فعالیت خود را آغاز می‌کند. پس از شروع فعالیت صندوق، آور‌ده او‌لیه سرمایه‌گذاران توسط یک شرکت سبدگردان تضمین می‌شود.

در نوع دیگر این صندوق‌ها، به دلیل وجود دو نوع واحد سرمایه‌گذاری، ابتدا باید پذیره‌نویسی واحدهای قابل معامله در بورس (ETF) انجام و مجوز فعالیت صندوق ETF دریافت گردد. زیرا تضمین واحد‌های مبتنی بر صدور و ابطال یا همان واحدهای عادی، به پشتوانه دارندگان واحدهای ETF انجام می‌شود. پس از اخذ مجوز و راه‌اندازی صندوق ETF، مجوز مورد نیاز برای واحد‌های صدور و ابطالی دریافت و فروش آن‌ها آغاز می‌گردد.

صندوق تضمین کاریزما چیست؟

یکی از صندوق‌های تضمین اصل سرمایه بازار بورس ایران، صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما است. این صندوق دو نوع واحد سرمایه‌گذاری عادی (مبتنی بر صدور و ابطال) و ممتاز (ETF) دارد. اصل سرمایه دارندگان واحدهای عادی توسط سرمایه دارندگان واحدهای ممتاز تضمین می‌شود. بنابراین در صندوق تضمین کاریزما، تنها واحدهای عادی دارای قابلیت تضمین اصل سرمایه هستند.

صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما با پذیره‌نویسی موفق واحدهای ممتاز با نماد «ضمان» در تاریخ ۲۰ شهریور ۱۴۰۱، مجوز فعالیت خود را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کرد تا واحدهای عادی صندوق که دارای قابلیت تضمین اصل سرمایه هستند، قابل خرید شوند.

چگونگی تضمین اصل سرمایه واحدهای عادی صندوق تضمین کاریزما

در صورت صعودی بودن بازار و افزایش ارزش دارایی‌های صندوق‌، دارندگان واحدهای ممتاز و واحدهای  عادی از سود صندوق بهره‌مند خواهند شد. اما دارندگان واحدهای ممتاز علاوه‌بر سود خود، بخشی از سود واحدهای عادی را نیز تحت عنوان کارمزد دریافت می‌کنند. این کارمزد به منظور جبران اصل سرمایه واحدهای عادی در نظر گر‌فته می‌شود.

میزان کارمزد جبران اصل سرمایه برای واحدهای ممتاز به صورت پلکانی محاسبه می‌شود. به این صورت که تا بازدهی ۲۰ درصد به‌صورت سالانه، هیچ کارمزدی از دارندگان واحدهای عادی دریافت نمی‌شود. اما برای بازدهی بالاتر، درصدهای متغیری از سود واحدهای عادی دریافت می‌شود که در ادامه آن‌ها را به‌ترتیب مطرح می‌کنیم.

  • بازدهی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد، کارمزد ۱۰ درصد
  • بازدهی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد، کارمزد ۲۰ درصد 
  • بازدهی‌ بالای ۴۰ درصد، ۳۰ درصد کارمزد

واحدهای ممتاز تضمین کننده سود واحدهای عادی صندوق تضمین هستند.

نحوه محاسبه کارمزد واحدهای ممتاز

تحت شرایطی که صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما در طی یک سال بازدهی ۲۵ درصدی ایجاد کند، برای ۲۰ درصد سود حا‌‌صله کارمزدی در نظر گر‌فته نمی‌شود. اما با تو‌‌جه به اینکه بازدهی بیشتر از ۲۰ درصد است، به ۵ درصد سود، کارمزد تعلق گر‌فته و ۱۰ درصد آن، یعنی ۰.۰۰۵ کل سود واحدهای عادی، به دارندگان واحد‌های ممتاز تعلق خواهد گرفت. در نظر داشته باشید که مبلغ کارمزد واحدهای ممتاز به‌صورت روزانه محا‌‌سبه شد‌ه و بر روی NAV صندوق اعمال می‌شود. بنابراین این صندوق دارای دو NAV برای واحد عادی و ممتاز است که امکان بررسی آن از طریق سایت صندوق مهیاست.

توجه داشته باشید که در مثال فوق، بازدهی و میزان کارمزد به‌صورت سالانه محاسبه شد‌ه است؛ در صورتی که میزان کارمزد واحدهای ممتاز به‌صورت روزانه بررسی شد‌ه و مبلغ آن روی NAV واحدهای عادی و ممتاز اعمال می‌شود. 

بدین ترتیب، بازدهی روزانه صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما بررسی شد‌ه، سپس بر اساس بازدهی روزانه محقق شد‌ه، بازدهی سالانه آن محاسبه شد‌ه و با توجه به آن، کارمزد واحدهای ممتاز محاسبه و روی ارزش دارایی واحدهای ممتاز اعمال می‌شود.

همچنین دارندگان واحدهای ممتاز به دلیل دریافت این کارمزد، در صورتی‌که از اصل سرمایه واحدهای عادی در صندوق تضمین کا‌سته شود، باید مابه‌التفاوت ارزش روز واحد عادی با اصل سرمایه آن‌ها را پرداخت کنند.

برای مثال، اگر واحدهای صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما را خریداری کرده و در زمان سرمایه‌گذاری شما در این صندوق، بازدهی آن منفی باشد، میزان بازدهی منفی واحدهای عادی در هر روز، از دارایی واحدهای ممتاز جبران خواهد شد. به این ترتیب واحدهای عادی صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما هیچ‌گاه دچار ضرر نمی‌شوند.

نحوه معامله واحدهای ممتاز صندوق تضمین 

واحدهای ممتاز صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما با نماد «ضمان»، قابل خرید و فروش در بازار فرابورس (ETF) هستند. بنابراین تمامی افراد علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این نماد، در صورت داشتن کد بورسی و ثبت‌نام در یکی از کارگزاری‌های موجود، می‌توانند از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری‌ خود اقدام به معامله نماد ضمان کنند. معاملات پیو‌سته این نماد از ساعت ۰۹:۰۰ الی ۱۵:۰۰ ادامه خواهد داشت. همچنین فرآیند پیش‌گشایش آن در بازه زمانی ۰۸:۴۵ الی ۰۹:۰۰ انجام می‌شود.

نحوه معامله واحدهای عادی صندوق تضمین 

با توجه به صدور و ابطالی بودن واحدهای عادی صندوق تضمین کاریزما، برای سرمایه‌گذاری در آن باید ابتدا در پنل کاربری کاریزما به‌صورت کاملا آنلاین و رایگان ثبت‌نام کنید. پس از تکمیل ثبت‌نام، نام کاربری و رمز ورود شما، طی یک روز کاری برای شما ارسال شد‌ه و امکان ثبت درخواست صدور واحدهای صندوق تضمین را خواهید داشت. همچنین فروش واحد نیز از طریق پنل کاربری کاریزما انجام می‌شود. 

توجه داشته باشید که سرمایه‌گذاران تنها در صورتی می‌توانند از ویژگی تضمین اصل سرمایه صندوق استفاده کنند که مدت زمان سرمایه‌گذاری آن‌ها حداقل ۹۰ روز باشد. همچنین ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری به‌ترتیب تاریخ، از اولین واحدهای سرمایه‌گذاری صادر شد‌ه انجام می‌شود. 

صدور و ابطال واحدهای عادی این صندوق، کارمزدی ندارد. اگر قصد فروش واحدهای عادی صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما را قبل از گذشت ۹۰ روز از زمان خرید آن داشته باشید، جریمه ابطال به شما تعلق خواهد گرفت. این جریمه بر اساس تعداد روزهای سرمایه‌گذاری شما در این صندوق و مطابق زیر خواهد بود: 

۱) %۴ از قیمت ابطال، اگر تاریخ ابطال ۳۰ روز یا کمتر با تاریخ صدور فاصله داشته باشد.

۲) %۲ از قیمت ابطال، اگر تاریخ ابطال بیش از ۳۰ روز و برابر یا کمتر از ۶۰ روز با تاریخ صدور فاصله داشته باشد.

۳) %۱ از قیمت ابطال، اگر تاریخ ابطال بیش از ۶۰ روز و برابر یا کمتر از ۹۰ روز با تاریخ صدور فاصله داشته باشد.

برای استفاده از قابلیت تضمین اصل سرمایه، باید مدت زمان سرمایه گذاری حداقل 90 روز باشد.

مزایای صندوق تضمین چیست؟ 

صندوق تضمین با سازوکار مناسب و وجود دو نوع واحد سرمایه‌گزاری، پاسخگوی نیاز دو گروه از سرمایه‌گذاران با درجه ریسک‌پذیری متفاوت است. در مجموع، برخی از مزایای صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما شامل موارد زیر می‌شود: 

  • سرمایه گذاری بدون ضرر

مهم‌ترین مزیت واحدهای عادی صندوق تضمین، ضمانت آن است. در واقع، سرمایه‌گذار با رشد بازار، بازدهی مثبت کسب می‌کند، اما اصل سرمایه او در شرایط بد بازار تضمین شد‌ه و ریسک زیان ندارد.

  • مدیریت حرفه‌ای پرتفوی 

دیگر مزیت صندوق تضمین، انعطاف زیاد در مدیریت دارایی‌های پرتفوی آن است. همانطور که اشاره شد، صندوق تضمین از انواع صندوق‌های مختلط است. به نحوی که حداکثر ۷۰٪ و حداقل ۳۰٪ از دارایی‌های خود را در سهام شرکت‌ها و مابقی را در اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کند. لذا مدیریت صندوق امکان تغییر دارایی‌های پرتفوی آن را با توجه به شرایط بازار دارد.

  • امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ کم

یکی از مزایای صندوق تضمین کاریزما، امکان سرمایه‌گذاری در آن با مبالغ اندک است. حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری در واحدهای ممتاز صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما، ۱۰۰ هزار تومان است. همچنین علاقه‌مندان به خرید واحدهای عادی، امکان صدور حداقل یک واحد از آن صندوق را خواهند داشت. امکان بررسی ارزش واحدهای این صندوق از طریق سایت صندوق تضمین کاریزما و پنل کاربری مهیاست.

  • استفاده از رشد بازار سرمایه 

با بررسی سابقه و بازدهی بازارهای مالی، یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در ایران، سرمایه‌گذاری در بازار بورس است. واحدهای عادی صندوق تضمین کاریزما این امکان را برای سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز فراهم می‌کند که فرصت‌های رشد بازار بورس را از دست ندهند.

صندوق تضمین؛ بهترین سرمایه گذاری در ایران

بازار‌های مالی ایران شامل بازار سرمایه، بازار سکه (طلا)، بازار ارز، بازار مسکن، بازار خودرو و… است. در این بین، بازار سرمایه همیشه یکی از بازار‌های مهم در اقتصاد ایران بود‌ه است.

اگر نگاهی به آمار‌ بازار‌های مالی مختلف در پنج سال اخیر بیندازیم، بازار سرمایه تو‌انسته است بهترین بازدهی را ایجاد کند. این بازار نه‌تنها تو‌انسته است قدرت خرید افراد را در مقابل تورم موجود حفظ کند، بلکه آن را به میزان چشمگیری افزایش داد‌ه است.

با اینکه در تمام دنیا برای جلوگیری از کاهش قدرت خرید و مقابله با تورم، توصیه به سرمایه‌گذاری در بازار‌های مختلف می‌‌شود؛ اما یکی از عوامل مهم برای تجربه یک سرمایه‌گذاری موفق، انتخاب روشی برای سرمایه‌گذاری است که پاسخ‌گوی نیازها و انتظارات سرمایه‌گذار باشد.

صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما می‌تواند پاسخگوی انتظارات دو دسته از سرمایه‌گذاران باشد. دسته اول، افرادی هستند که تمایل به کسب سودی بیشتر از سود بانکی و اوراق درآمد ثابت را داشته و می‌خواهند از نوسانات بازار بورس بهره‌مند شوند؛ اما امکان ریسک روی سرمایه اولیه‌شان را ندارند. برای این دسته از افراد، صندوق سرمایه‌گذاری با تضمین اصل سرمایه به‌عنوان بهترین سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌آید. دسته دوم نیز افراد ریسک‌پذیری هستند که تمایل به سرمایه‌گذاری در صندوق مختلط ولی دریافت سودی بیشتر از سود صندوق را دارند.

با بررسی بازدهی یک ساله صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما (۴۲/۲۸ درصد) و شاخص کل (۳۸/۱ درصد)، می‌توان عملکرد بی‌نظیر این صندوق را نسبت به بازار سرمایه مشاهده کرد. در واقع سرمایه‌گذاران این صندوق علاوه بر اینکه سرمایه اصلی خود را از هرگونه ضرر و زیان حفظ کرده و ریسک خود را کاهش داده‌اند، سودی بیشتر از شاخص کل نیز کسب کرده‌اند.

چرا صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما؟!

در حال حاضر ۵ صندوق تضمین اصل سرمایه در بازار بورس ایران وجود دارد. این صندوق‌ها شامل تضمین اصل سرمایه پرتو آفتاب کیان، تضمین سرمایه خلیج فارس، تضمین سرمایه گیتی دماوند، تضمین اصل سرمایه مفید و صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما می‌شوند. 

صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما، به‌عنوان اولین صندوق تضمین ثبت شد‌ه نزد سازمان بورس، دارای بیشترین ارزش خالص دارایی است. این موضوع که نشان‌دهنده اعتبار بالای این صندوق است، آن را به محبوب‌ترین صندوق تضمین موجود در کشور تبدیل کرده است. همچنین، این صندوق دارای دو نوع واحد سرمایه‌گذاری بدون ریسک و پر ریسک است که مزیت آن را دو چندان می‌کند. 

برای خرید صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما روی لینک زیر کلیک کنید. 

خرید صندوق تضمین سرمایه کاریزما

خلاصه آنچه درباره صندوق تضمین گفته شد

در این مقاله به سوال «صندوق تضمین چیست؟» پاسخ دا‌ده شد. صندوق تضمین اصل سرمایه یک صندوق مختلط است که ضمن حذف ریسک‌های سرمایه‌گذاری، امکان بهره‌مندی از سرمایه‌گذاری در بازار بورس را برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند. این نوع از صندوق‌های سرمایه‌گذاری، اصل دارایی سرمایه‌گذاران خود را از طریق رکن ضامن و یا با استفاده از دارایی واحدهای ممتاز تضمین می‌کنند.  

صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما، با داشتن دو نوع واحد سرمایه‌گذاری عادی (صدور و ابطالی) و ممتاز (قابل معامله)، اصل سرمایه دارندگان واحدهای عادی را توسط سرمایه دارندگان واحدهای ممتاز تضمین می‌کند و در عوض آن، کارمزدی به دارندگان واحدهای ممتاز پرداخت می‌گردد. 

سوالات متداول

صندوق تضمین یا همان صندوق تضمین اصل سرمایه یکی از انواع صندوق‌های مختلط است که اصل دارایی سرمایه‌گذاران را تضمین می‌کند. بنابراین دارندگان این صندوق ضمن حذف ریسک‌های سرمایه‌گذاری، از بازدهی یک صندوق مختلط بهره‌مند خواهند شد. ضمانت اصل سرمایه در این نوع از صندوق‌ها به دو طریق و توسط رکن ضامن یا دارایی واحدهای ممتاز صورت می‌گیرد.

شما می‌توانید حداقل یک واحد از این صندوق را خریداری کنید. امکان بررسی مبلغ هر واحد سرمایه‌گذاری از طریق سایت صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزمـا و پنل کاربری کاریزما مهیاست.

کلیه سرمایه واحدهای عادی که بیش از ۹۰ روز از زمان صدورشان سپری شد‌ه باشد، مشمول تضمین اصل سرمایه می‌شوند.

حداقل دوره نگهداری در این صندوق ۹۰ روز است. اما برای رفاه حال سرمایه‌گذاران، امکان خروج زودتر از ۹۰ روز هم فراهم گردید‌ه است. ولی چنانچه دوره ماندگاری شما کمتر از ۹۰ روز باشد، در صورت محقق شد‌ن زیان، امکان استفاده از امتیاز تضمین وجود نخواهد داشت.

سرمایه‌گذاری در واحدهای عادی این صندوق نیازمند ثبت‌نام در پنل کاربری کاریزما است. علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در واحدهای عادی صندوق تضمین می‌توانند به پنل کاربری خود در کاریزمـا مراجعه کنند. سپس در بخش صندوق‌ها با انتخاب صندوق تضمین، می‌توان در این صندوق سرمایه‌گذاری کرد. در صفحه صندوق تضمین اصل سرمایه می‌توانید فرآیند خرید خود را انجام دهید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین پست‌ها

Podcast 159-02
پادکست کاریزما – قسمت 159
< 1 دقیقه
Podcast 158-02
پادکست کاریزما – قسمت 158
< 1 دقیقه
حراج و خرید سکه از مرکز مبادله
خرید سکه از مرکز مبادله ارز و طلا + زمان اعلام حراج سکه
7 دقیقه

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.