روش های ورود به بورس؛ چگونه وارد بورس شویم؟

روش های ورود به بورس؛ چگونه وارد بورس شویم؟

روش های ورود به بورس
ورود به بورس

روش های ورود به بورس، یکی از موضوعاتی است که اغلب علاقه‌مندان به بورس و ورود به بازار سرمایه، دنبال آموزش کامل آن هستند. یکی از سوالات اغلب افراد این است که برای ورود به بازار سهام باید چه کرد؟ اگر شما هم مشتاق ورود به بورس و خرید و فروش در بازار سرمایه باشید، بدون شک، این مقاله برای شما جذاب خواهد بود. 

در این مقاله از کاریزما لرنینگ به نحوه ورود به بورس و نکات مربوط به آن می‌پردازیم.

چگونه وارد بورس شویم؟

همان‌طور که برای نقل‌وانتقال پول یا پس‌انداز نیاز به افتتاح حساب بانکی دارید، ثبت‌نام در سامانه سجام و اخذ کد بورسی یا معاملاتی نیز لازمه ورود به بازار سرمایه و بورس است. در واقع، ورود به بورس با کد بورسی که به آن کد سهامداری نیز گفتـه می‌شود، امکان‌پذیر است.

علاوه بر خرید و فروش سهام در بورس، امور دیگری نیز در بازار مالی با استفاده از کد بورسی امکان‌پذیر است. به عنوان مثال، اخذ کد PRX (کد سبدگردانی)، صدور واحد‌های صندوق سرمایه‌گذاری، دریافت سود سهام و… همگی با کمک این کد صورت می‌گیرد. 

مقاله پیشنهادی: کد بورسی چیست؟ + دریافت رایگان کد بورسی

دریافت کد بورسی و ثبت‌نام در کارگزاری

نحوه ورود به سامانه معاملات بورس

پس از اینکه شما کد بورسی و سپس کد معاملاتی آنلاین خود را از کارگزاری دریافت کردید، با استفاده از نام کاربری و رمز عبور وارد سامانه معاملات (پنل معاملاتی) خود شوید.

برای ورود به سامانه معاملات کارگزاری کاریزما بر روی لینک آن کلیک کنید.

پس از ورود به سامانه برای ثبت سفارش خرید می‌بایست حساب خود را شارژ کنید و واریز وجه نقد انجام دهید. سپس با جستجوی نماد مورد نظر و قرار داد‌ن قیمت و مقدار سهامی که قصد خرید آن را دارید، صاحب بخشی از سهام شرکت مورد نظر شوید. در پنل معاملاتی گزینه‌های زیادی وجود دارد که با مطالعه فایل آموزش کار با سامانه معاملاتی و به مرور زمان نحوه کار با آن‌را فرا می‌گیرید. یکی از مواردی که در پنل معاملاتی امکان مشاهده آن را دارید، سبد سهامی است که مالک آن هستید.

روش های ورود به بورس

روش های ورود به بورس

مواردی که تاکنون ذکر شد، مراحل ورود به بورس است که برای شروع و انجام معاملات ضروری است. نکته قابل توجه این است که هنگام صحبت از بورس اکثر افراد تنها خرید و فروش سهام را مد نظر دارند. اما بورس و بازار سرمایه صرفا بر روی سهام تمرکز ندارد و سایر اوراق بهادار و ابزار دیگری نیز در این بازار تعریف شده‌اند تا طیف وسیعی از سرمایه‌گذاران قادر به بهره‌مندی از مزایای این بازار مالی باشند.

علاوه‌برآن، بورس تنها مختص به بورس اوراق بهادار نیست. انواع دیگری از بورس هم وجود دارند که شامل موارد زیر هستند:

  • بورس کالا
  • بورس انرژی
  • فرابورس

در مقاله «آموزش انواع بازار بورس» هر یک از موارد فوق توضیح داد‌ه شد‌ه است.

نحوه ورود به بورس اوراق بهادار و فرابورس برای سرمایه‌گذاران یکسان است. به همین جهت، این دو بازار را در یک گروه قرار می‌دهیم.

در ادامه، برای سرمایه‌گذارانی که قصد ورود به بورس کالا را دارند گزینه‌های موجود را بررسی می‌کنیم.

سرمایه گذاری غیرمستقیم؛ بهترین روش ورود به بورس برای تازه‌واردان

در حالت کلی، خرید و فروش مستقیم سهام یکی از روش‌های مرسوم و شناخته‌شده برای ورود به بورس است. اما همانطور که بارها به آن اشاره کردیم بهترین روش برای سرمایه‌گذاری افراد تازه‌وارد به دنیای بورس و همچنین کسانی که فرصت کافی برای بررسی این بازار ندارند سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است.

در سرمایه‌گذاری غیرمستقیم، گزینه‌ها و و ابزارهای بسیاری وجود دارد که برای طیف وسیعی از سرمایه‌گذاران بسیار ریسک‌گریز تا بسیار ریسک‌پذیر مناسب هستند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری از جمله ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم هستند که در این میان تنوع بسیار بالایی دارند.

سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری با ورود به بورس

نحوه ورود به بورس کالا

بورس کالا در ابتدا برای ساماندهی معاملات کالاهای خام و فرآوری‌نشده مانند فلزات، محصولات پتروشیمی، سیمان، محصولات کشاورزی و… به‌وجود آمـد. اما به تدریج اوراق مشتقه و اوراق مالی نیز در این بازار معامله شدند. البته، به تازگی خودرو نیز در این بازار عرضه می‌شود که بسیار مورد استقبال سهامداران قرار گرفتـه است.

سرمایه‌گذاری در بورس کالا نیز مانند بورس اوراق بهادار مستلزم داشتـن کد معاملاتی مخصوص و متفاوت از کد بورسی است. در صورتی‌که قصد انجام معاملات کامودیتی‌ها مانند سیمان یا حتی خرید خودرو را دارید می‌بایست کد بازار فیزیکی بورس را دریافت کنید.

برای آشنایی با «نحوه دریافت رایگان کد بورس کالا» و دریافت کد بورس کالا کلیک کنید. 

دریافت کد بورس کالا

اما در صورتی‌که قصد انجام معاملات اوراق مشتقه همچون قراردادهای آتی زعفران، آتی صندوق طلا و… را دارید، باید کد معاملات آتی بورس کالا را دریافت کنید. برای ورود به سایت بورس کالا، از این لینک استفاده نمایید. 

خلاصه‌ای از روش های ورود به بورس

اکثر افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را دارند؛ با نحوه ورود به بورس آشنا نیستند. به همین جهت، مقاله فوق را تالیف کردیم تا شما هم‌میهنان عزیز را با روش های ورود به بورس و نحوه خرید و فروش سهام آشنا سازیم. امید داریم پس از مطالعه این مقاله قادر به تشخیص راه‌های ثبت‌نام در بورس و نقطه ورود به معامله باشید.

سوالات متداول

یادگیری مفاهیم اولیه جزء پیش‌نیازهایی است که برای ورود به بورس لازم دارید. همچنین شرایط خاصی نیز وجود دارد که در سایت سجام برای افراد حقیقی و حقوقی مشخص شده‌اند.

هرچند صفر شد‌ن پول در بازار بورس به‌نظر چندان درست نیست، اما در صورتیکه شرایط نامساعد شود احتمال ضرر و زیان بسیار زیاد وجود دارد. با این حال، صندوقهای سرمایه‌گذاری بسیار زیادی وجود دارند که ریسک این اتفاق را خیلی کاهش می‌دهند. پیشنهاد می‌کنیم با صندوقهای سرمایه‌گذاری بیشتر آشنا شوید.

حداقل میزان سرمایه مورد نیاز برای شورع سرمایه‌گذاری در بورس در حال حاضر 500 هزار تومان است.

در حال حاضر عمده کارگزاری‌ها به صورت غیرحضوری و مجازی اقدام به ثبت‌نام می‌کنند و فرآیند ثبت‌نام بسیار راحت و آسان شد‌ه است.

شارژ کردن حساب مانند خرید‌های اینترنتی و از طریق درگاه‌های پرداخت انجام می‌شود. برای برداشت پولتان نیز در پنل آنلاین گزینه برداشت وجود دارد که می‌توانید مبلغ و تاریخ برداشت را مشخص کنید.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 دیدگاه برای این مطلب

  1. محمد‌مهدی‌اکبریان ۲۴ دی ۱۴۰۲

    خوب است

    ۲۴ دی ۱۴۰۲

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.