دلار بخریم یا طلا؟

دلار بخریم یا طلا؟

1123
اقتصاد

خرید دلار یا طلا اولین گزینه بسیاری است تا سرمایه خود را از ریسک‌های تورمی حفظ کنند. سوال مهم این است که کدام‌یک بهتر است؟​ این روزها شاهد تب و تاب ویژه ای برای سرمایه گذاری در دلار هستیم. باتوجه به سهمیه‌ای بود‌ن و تعداد محدود دلار، در این مقاله خرید دلار را بررسی کرده و در ادامه با خرید طلا مقایسه خواهیم کرد. سرمایه گذاری در طلا یا دلار کدام بهتر است؟ در ادامه این مقاله از کاریزما همراه ما باشید تا به این سوال مهم پاسخ دهیم.

خريد دلار

برای خرید دلار آمریکا (تا 2000 دلار) باید به صرافی های مجاز مراجعه کنید. البته به تازگی براساس بخش نامه جدید بانک مرکزی، قبل از مراجعه به صرافی‌ها باید در سامانه my.ice.ir ثبت نام و ثبت سفارش کرد‌ه و بعد از آن به صرافی جهت تحویل دلار مراجعه کنید. همانطور که گفتـه شد در حال حاضر فقط امکان تهیه 2000 دلار به صورت فیزیکی وجود دارد. با فاصله‌ای که بین دلار فروشی بانک مرکزی و بازار آزاد ایجاد شد‌ه، این روش درحال حاضر به صرفـه است. اما سوال اصلی این است که اگر بیش از 2000 دلار بخواهیم چه باید کرد؟

مقاله پیشنهادی: تورم چیست و چگونه محاسبه می شود؟

روش های خرید دلار

همانطور که گفتـه شد اصلی‌ترین روش سرمایه‌گذاری در بازار ارز درحال حاضر مراجعـه به صرافی‌های مجاز است. اما روش های دیگری مثل صرافی های ارزدیجیتال و روش های دیگری برای خرید دلار (به صورت مجازی مثل تتر و شارژ کیف پول های مجازی) وجود دارد که ریسک های مختص به خود مانند امنیت، خطر فراموشی رمز و… را دارد.

معایب خرید دلار

بزرگترین مشکل فعلی سرمایه گذاری دلار، محدودیت در تعداد آن است. همین امر باعث می شود که هر فرد ایرانی بتواند تنها 2000 دلار خریداری کند. ریسک دیگر هم امنیت نگهداری این دارایی است.برای سرمایه گذاری در ارز باید به فکر راه جایگزینی بود.معایب خرید دلار به شرح زیر هستند:

  • محدودیت حجمی در خرید و فروش
  • ممنوعیت و جرم انگاری فروش در بازار آزاد
  • محدودیت های مالیاتی
  • مخاطرات نگهداری
  • نقد شوندگی پایین

عوامل اثرگذار بر نوسان قیمت دلار

پیش‌بینی قیمت دلار از طریق پارامترهای اقتصادی کار بسیار دشواری است، اما عرضه و تقاضا، تحریم ها، وضعیت اقتصادی و ذخایر ارزی مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر قیمت دلار هستند .

طلا یا دلار

مقاله پیشنهادی: اقتصاد چیست؟ درک مفاهیم اقتصادی در زندگی روزمره

خرید طلا

به صورت تاریخی ما ایرانی ها علاقه خاصی به خرید طلا داریم. عوامل اثرگذار بر نوسان قیمت طلا خود از انس جهانی طلا و دلار در بازار آزاد هستند. سرمایه گذاری در طلا  یکی از راه های جذاب سرمایه گذاری در ایران محسوب می شود. سهولت خرید طلا نسبت به دلار و نقدشوندگی بالای طلا در این روزها به جذابیت های آن افزوده است.

درحال حاضر اشکال مختلفی از طلا در طلا فروشی‌ها یافت می شود. سکه بهار آزادی، نیم سکه، ربع سکه، سکه‌های گرمی، طلا ساختـه شد‌ه و طلاهای بدون اجرت (معروف به دست دوم) از جمله این اشکال هستند. بنابراین شما در بازار طلا حق انتخاب بین گزینه‌های مختلف با سرمایه‌های مختلف را دارید. اما سوال اصلی آن است که مشکلات و معایب خرید طلا چیست؟

معایب خرید طلا

خرید هر شکلی از طلا معایب خودرا دارد. به عنوان مثال سکه‌های طلا در وزن‌های مختلف دچار حباب قیمتی شد‌ه‌اند که همین امر خرید سکه را برای افرادی که خواهان پذیرش ریسک پایین هستند، سخت کرد‌ه است. در واقع ارزش طلا سکه پایین‌تر از قیمت‌های فعلی است. برای خرید طلای ساختـه شد‌ه نیز شما با هزینه‌های اضافی مانند مالیات و اجرت ساخت روبرو هستید. مشکلات دیگر مثل ایجاد هیجان در بازار طلا در مواقع نوسان نرخ طلا نیز وجود دارد. آیا راه جایگزینی برای کسب سود متناسب با دارایی‌هایی مثل دلار و طلا وجود دارد؟

  • دریافت کارمزد و گپ قیمتی بین خرید و فروش در طلا فروشی ها
  • دریافت مالیات و اجرت در مورد طلای ساختـه شد‌ه
  • نقدشوندگی پایین
  • مخاطرات نگهداری

راه های دیگر خرید طلا

روش های دیگری نیز برای خرید طلا در ایران وجود دارند.گواهی سپرده سکه، گواهی سپرده شمش طلا و صندوق های سرمایه گذاری طلا از این روش ها هستند. به دلیل نیاز به تخصص و گرفتـن کدهای معاملاتی ویژه درگواهی های سپرد‌ه، خرید آن برای عموم سرمایه‌گذاران سخت‌تر بود‌ه است. یکی دیگر از راه‌های خرید طلا، خرید شمش طلا از بورس کالا است. شمش طلا در بورس کالا با عیار 24 معامله شد‌ه و به راحتی می توان اقدام به خرید آن نمود.

برای خرید شمش طلا از بورس کالا می توانید به مقاله “نحوه خرید شمش طلا از بورس + آخرین جزئیات” مراجعه کنید. در ادامه به معرفی و نحوه خرید صندوق های طلا اشاره خواهیم کرد.

صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر طلا

صندوق های سرمایه گذاری یکی از ابزارهای جذاب بازار سرمایه هستند که در ایران هم طرفداران خود را دارند. یکی از بزرگترین مزایای این صندوق‌، مدیریت دارایی و ریسک توسط مدیر و تیمی آموزش دید‌ه، با دانش و با تجربـه است.هم‌چنین صند‌وق طلا به نوعی طلای بدون کارمزد است. هم چنین پیش‌بینی قیمت طلا و سکـه با توجه به نوسان‌های بالا این بازار کار سختی است که سرمایه گذاری در بازار طلا را برای مردم سخت‌تر هم کرد‌ه است. همین امر باعث جذابیت این صندوق‌ها شد‌ه است. صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر طلا که چندسالی است به بازار سرمایه راه پیدا کرد‌ه اند، 90% از دارایی‌های خودرا در بازار طلا با خرید سکه (گواهی سکه) سرمایه گذاری می‌کنند. به زبان ساد‌ه دارایی های این صندوق‌ها تماما در طلا سرمایه‌گذاری شد‌ه است.

در مقایسه بازدهی صندوق طلا با سکه تمام بهار آزادی متوجه سود بالاتر صندوق ها می شویم. دلیل این امر هم بهره مندی از دانش وتجربه و مدیریت ریسک و سرمایه در صندوق ها است:

بازدهی صندوق طلا

همانطور که مشاهد‌ه می کنید در بازه‌های زمانی مختلف صندوق طلای کهربا همبستگی بالایی با سکه بهار آزادی داشتـه است.دلیل این امر هم این است که دارایی‌های صندوق طلا از سکه تشکیل شد‌ه است.

نحوه خرید صندوق طلا

برای خرید صندوق‌های طلا ابتدا باید درکارگزاری ثبت نام کنید. بعد از ثبت نام در کارگزاری به پنل خود رفتـه و نماد “کهربا” را جستجو و اقدام به خرید می کنید. صندوق طلا بخریم یا نه؟ برای پاسخ به این سوال باید مزایای صندوق‌های طلا را بررسی کنیم.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق طلا

صندوق های طلا علاوه براینکه سودی متناسب با نوسان قیمت طلا را نصیب دارندگان می کنند، بدون مالیات و هرگونه اجرت خاصی هستند. هم چنین هیچ محدودیت ریالی برای خرید این صندوق ها وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: پربازده ترین صندوق سرمایه گذاری طلا

رفع مشکلات نگهداری فیزیکی طلا و سکه:مشکلات خرید طلا بصورت فیزیکی از جمله حمل کردن، نگهداری در مکانی امن، احتمال کلاهبرداری، سرقت و تقلب از بین می‌رود.با سرمایه گذاری در صندوق های طلا شما از سوددهی بالای طلا جا نمی مانید.

کاهش کارمزد معاملات: کارمزد معاملات فیزیکی طلا حدود 1 تا 2 درصد است و در صندوق‌های طلا به 0.15 درصد کاهش می‌یابد. کارمزد کم در صندوق طلا یکی از جذابیت های آن است.

قابلیت سرمایه‌گذاری با سرمایه‌های کوچک: در حالی که برای خرید یک سکه طلا، باید میلیون‌ها تومان هزینه کرد با تنها مبلغ 500 هزار تومان می توانید سرمایه گذاری را در صندوق طلا کهربا شروع کنید.

سرمایه گذاری دلار

مزایای نقل و انتقال صندوق طلا

نقدشوندگی خوب: از دیگر مزایای این صندوق‌ها امکان بازارگردان برای نقدشوندگی است. چنانچه بازار به سمت خرید یا فروش (بازار یک طرفه) برود، بازارگردان با عرضه و تقاضاهای خود بازار را کنترل می‌کند تا همواره طرف معاملاتی مطمئن وجود داشته باشد و تفاوت نرخ عرضه و تقاضا به کمترین میزان خود برسد.

فروش راحت: از آنجایی که سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا به صورت خرید واحد است و قیمت هر واحد بسیار کمتر از قیمت یک سکه طلاست، سرمایه‌گذاران می‌توانند در مواقعی که نیاز به پول نقد دارند، هر تعداد واحدی که می‌خواهند بفروشند و در واقع مبلغی کمتر از ارزش یک سکه را نقد کنند. در حالی که در فروش طلا و سکه بصورت فیزیکی، امکان اینکار وجود ندارد.

قابل معامله بودن در بورس (ETF): به این معنی که این صندوق‌ها قابلیت معامله در بورس را دارند و برای خرید و فروش واحدهای این صندوق، نیازی به مراجعه حضوری نیست و از طریق سامانه‌های معاملاتی آنلاین این کار صورت می‌گیرد.

بازار سکـه و دلار بسیار به هم نزدیک هستند به گونه‌ای که رشد و نزول‌های قیمتی در این 2 بازار باهم هماهنگ است. در این مقالـه به پرسش مهم آیا دلار بخریم پاسخ داد‌ه و باهم فهمیدیم که این روزها خرید طلا ریسک و محدودیت کمتری نسبت به خرید دلار دارد. سرمایه گذاری ارزی در ایران ریسک‌ها ومحدودیت‌های روز افزونی دارد. یکی از جذاب‌ترین ابزارهای مناسب و امن که بوسیله آن می شود در بازار طلا سرمایه گذاری کرد، صندوق‌های طلا هستند.

سرمایه گذاری در صندوق کهربا

سوالات متداول

بسته به هر شرایط تورمی باید بازار طلا و دلار را بسنجید و با تحقیق کافی اقدام به خرید دلار و طلا کنید.

نگهداری طلا در هر شرایطی سودآور است؛ زیرا قیمت طلا همیشه در بلند مدت افزایش داشتـه است.

از آنجایی که نگهداری دلار و طلای آب شده ریسک بسیار زیادی دارد، خرید صندوق های طلای بورسی عاقلانه‌ترین راه برای سرمایه‌گذاری است.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 دیدگاه برای این مطلب

  1. امیر ۱ بهمن ۱۴۰۲ 1 پاسخ

    سلام. من اگ‌در طلا ثبت نام کنم کهربا
    آیا اگر طلا پایین بیاید پول ما هم کم می شود. یا طلای سه ماهه ۵۰ درصد سود خالص است

    ۱ بهمن ۱۴۰۲ 1 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۲ بهمن ۱۴۰۲

      سلام و درود، خیر بازدهی طلا به طور روزانه و ساعتی یا حتی لحظه‌ای براساس تغییر نرخ طلا تغییر می‌کند

      ۲ بهمن ۱۴۰۲
  2. مرتضی آهنگر سریزدی ۱ بهمن ۱۴۰۲ 1 پاسخ

    درخواست راهنمایی با توجه به ریسک های موجود،

    ۱ بهمن ۱۴۰۲ 1 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۲ بهمن ۱۴۰۲

      سلام و درود، در وضعیت فعلی با توجه به نوسانات لحظه‌ای قیمت سکه و طلا و دلار، بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری خرید صندوقهای طلا در بورس است. برای اطلاع از مزایای این صندوق ها، مقاله صندوق طلا را بخوانید.

      ۲ بهمن ۱۴۰۲
  3. محمدی ۳ بهمن ۱۴۰۲ 1 پاسخ

    با سلام و احترام. با توجه به حباب 9 درصدی صندوق نسبت به ناو که ریسک بسیار بالایی رو برای خریدار تحمیل می کند، بازارگردان برای افزایش سقف واحدهای صندوق و کاهش حباب صندوق نسبت به ناو چه برنامه ای و در چه زمانی دارد؟

    ۳ بهمن ۱۴۰۲ 1 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۴ بهمن ۱۴۰۲

      سلام و درود، حباب‌ صندوق‌ها (کالایی، سهامی و…) باتوجه به عرضه و تقاضا در آن صندوق ایجاد می‌شود و در صورت نیار به افزایش واحدهای صندوق‌ها و موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار قطعا شرکت افزایش واحدهای صندوق‌ها را در درستور کار قرار می‌دهد.

      ۴ بهمن ۱۴۰۲
  4. علی ۲۱ بهمن ۱۴۰۲

    عالی

    ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
  5. عابدینی ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ 1 پاسخ

    سلام.دلار آزاد تهران در بورس از طریق کارگزاری ها معامله نمیشود ؟

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ 1 پاسخ
    1. بهارک آقائی ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

      سلام خیر، در بورس فقط سهام و صندوق و اوراق معامله می‌شود، صندوق‌های طلا مثل کهربا بیشترین وابستگی را به دلار دارند.

      ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

خطا!

متن جستجو باید حداقل 3 حرف باشد.